Комисар Алекси Стратиев е роден през 1953 г. в София. Завършва факултет „Полиция” на Висшата академия на МВР през 1980 г. По-късно завършва и право в СУ „Св. Климент Охридски“. От 2005г. оглавява КАТ.

 

Глоба от 1000 лв. се предвижда за шофьорите, които карат в аварийната лента по магистралите. Ще даде ли резултат тази промяна в Закона за движение по пътищата?

Без съмнение, това е едно грубо нарушение и не би трябвало да се допуска, но смятам, че санкцията, която е предвидена е твърде висока. Сравнявам я с други норми, които има в Закона за движение по пътищата. Например, за неправилно изпреварване, което е още по-опасно и би довело до още повече жертви, глобата е 20 или 30 лв.

Мисля, че ако се взимат мерки и се променя законодателството, то трябва да се обърне внимание на онези нарушения, които водят до най-тежките произшествия.

Движението в аварийната лента е грубо нарушение, но санкциите не трябва да са толкова високи – те трябва да са съразмерни и с глобите за други нарушения.

Тази глоба ще изплаши ли нарушителите?

По-скоро контролът ще спре нарушителите. Например, движението в София по бус лентите също е нарушение, но глобата е много по-малка. Но тогава, когато има контрол, тази лента не се използва от нарушителите.

Така че не винаги санкцията трябва да бъде водеща, а по-скоро и контролът, тъй като това кара водачите да спазват правилата.

През последните месеци Законът за движение по пътищата доста се измени. Според вас, такива промени на парче ли трябва да се правят или е необходим изцяло нов закон?

За някои неща е хубаво да се направят промени, но както споменах санкциите за движението в аварийната лента и съотношението й към неправилното изпреварване не е удачно изменение на парче. В същото време, промяната, която се направи  за премахване на знака, предупреждаващ за камери беше изключително ефективна.

Бих казал, че това е най-същественото изменение в Закона за движение по пътищата през последните години, защото статистиката показва, че до края на първите 6 месеца от годината, броят на загиналите е намалял с 15-20%.

За юли месец, след като влезе в сила премахването на табелата, имаме едно  драстично намаление – и на загиналите, и на ранените. Само за седмия месец, след влизане на разпоредбата за премахване на знака, загиналите са със 17 по-малко, което е с около 20% за месеца. Ранените са с около 150 по-малко, което е около 15% за месеца, сравнено със същия месец на миналата година.

Никаква друга промяна не се е случила, освен премахването на предупредителния знак, че има камера.

Когато този знак присъстваше, имаше точки с контролиране на скоростта и всички шофьори ги знаеха. Докато сега няма точки и всички водачи знаят, че по цялата пътна мрежа може да има контрол на скоростта и ги кара да бъдат внимателни.

Каква е статистиката?

347 души са загинали от началото на година до края на юли, 4616 са ранените.

За юли загиналите са 64, а 872 са пострадалите при ПТП.

Само за сравнение, миналият юли са загинали 81 души, а ранените са били 1016.

Премахването на табелата пред камерите е в разрез с всички европейски практики. В другите държави не е така.

Грешите много. Практиката е различна в различните държави – има го и нашия модел, има го и този модел, при който се предупреждава със знаци. Има и държави, в които е забранено да се предупреждава за наличие на контрол на скоростта.

При нас този модел е ефективен.

В много от държавите, в които има такъв знак, камерите са изключително много. За съжаление нашите се броят на пръсти. При този вариант, при малкото камери, които имаме, водачите би трябвало да имат усещането, че контролът може да се осъществи на всяко едно място.

Понеже пътувам всеки ден и ми се струва, че има очевадна промяна в поведението на водачите. Цифрите го показват.

Това е драстично намаление на броя на загиналите – 20%.

За съжаление тази мярка влезе в сила доста късно. Ако намалението на годишна база е 20%, това означава, че жертвите ще са с около 100 по-малко.

България не винаги е била начело на статистиката по брой загинали на пътя, но през последните години – да. България винаги е била в златната среда и почти всички наши съседи бяха по-назад от нас с добрите резултати.

Кой е по-големият проблем – кърпенето на закона или неспазването на закона и липсата на събираемост на глобите?  

И двете неща са значими, но това, че се кърпи не е удачно и понякога се получават много смешни разминавания.

Голям куриоз беше едно от измененията януари месец, когато се коментираше абсолютното право на пешеходците, което всъщност е по една конвенция, която касае всички държави, които са я подписали, включително и България.

Тя гласеше, че пешеходците трябва да се огледат и да преценят скоростта на превозните средства преди да стъпят на пешеходната пътека.

Въпросът беше имат ли или нямат пешеходците абсолютно право. Законодателите тогава решиха да премахнат задължението пешеходците да съобразяват скоростта. Премахнаха от един от членовете на закона, а не обърнаха внимание, че същия текст го има в друг член на закона  и той си остана да действа.

Така че куриози има безброй при тези поправки.

Но събираемостта е много значима, защото тогава вече се реализира контролната дейност.

Иначе цялата машина работи напразно. Има контрол, издават се необходимите наказания, но нищо не се случва.

Мисля, че в момента доста ведомства се ангажираха с този проблем и мисля, че ще има решение – все по-малко хора ще могат да се укриват от събиране на глобите. Скоро имаше коментари в различни институции и за пореден път повдигнахме въпроса защо вместо тези глоби да се изпращат на НАП, където им е много трудно да се справят с толкова голям обем от работа, не се използват услугите на частните съдебни изпълнители. Доста институции са се обърнали към тях.

Още една от промените е от миналата седмица – на шофьорите да се дава книжка при завършен 10 клас. Досега беше при завършен 8 клас. Какво ще се промени, ако тази промяна влезе в сила?

В общи линии нищо. Грубите нарушители не са само хора с ниско образование. Да, разбира се, има разлика в поведението на образованите и необразованите.

Не малко страни в Европа ползват понятието „грамотност”, т.е. да може да чете и пише, без да се обвърза с някаква степен на образование.

Мисля, че вдигането на възрастта е ненужно, защото основното образование би трябвало да даде тази грамотност на бъдещите шофьори.

Правителството заговори за облекчаване на административната тежест. Като една от най-бавните системи беше посочена тази на КАТ. Вие сте бивш началник на пътната полиция, как ще коментирате това? Ще има ли някакъв ефект от тази промяна?

Трябва да има някакъв ефект. Действително, административното обслужване е доста тежко, не само в КАТ. Основният проблем е, че все още електронните услуги не са навлезли добре в тази система, както при обслужването на гражданите, така и при цялостната дейност на контрола. Там има потенциал и в момента се работи усилено, действително полицията беше една от първите институции, която започна да предлага електронни услуги, например фишовете.

В момента би трябвало да се променят малко нещата и то най-вече при информационните системи.

Смятате ли, че протестите на полицаите са основателни?

И те имат право, но и техните ръководители имат право. Органите на реда трябва да респектират със своето облекло и оборудване. Но да не им се дават униформи с месеци противоречи на закона. Това е разписано в нормативната уредба и когато един полицай постъпва на работа, той знае, че това трябва да го получи.

Трудът на полицаите на терен е важен. Униформеният обаче е в града и винаги може да отиде да се стопли или да застане на сянка. Докато пътният полицаи е на пътната мрежа и няма никакви условия за облекчаване, така че той е навън, дали пече или е минус 20 градуса.

Има предложение бъдещите шофьори да започнат да се обучават още от началното училище, защото, като че ли, нямаме култура на пътя. Не е ли това е един от основните проблеми за войната по пътищата?

Да, това е един от основните проблеми на България, не само за войната по пътищата. Побои има по улиците, в училища, в заведения, не само на пътя. Тоест, възпитанието на младото поколение е изключително важно и беше доста занемарено. Много по-добре е един човек да се учи да управлява автомобил и на правилата в ранна възраст. Много по-голям ефект има след това. Но това, така или иначе, не е свързано само с пътната безопасност, а с общото възпитание на младите хора, защото сме свидетели на една агресия, навсякъде.

Образованието е много важно. Но някак пропускаме и семейството, защото ако едно семейство хвърли детето си и очаква институциите да го възпитават, няма как ситуацията да се промени.

За още интересни материали харесайте страницата ни във Фейсбук.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!