Италианецът Антонио Таяни от ЕНП е новият председател на Европейския парламент. На четвъртия последен тур, 351 парламентаристи го подкрепиха срещу 282 подкрепили Джани Питела, от групата на социалистите и демократите.
По-рано Таяни получи подкрепата и на отказалия се от надпреварата за председателския пост на Европейския парламент белгийски премиер Ги Верхофстад – ръководител на групата на либералите.
Таяни беше говорител на бившия премиер на Итарлия Силвио Берлускони и бивш еврокомисар. Той е представител на Европейската народна партия (ЕНП) – най-голямата в 751-местния Европейски парламент.
Смята се, че зад Таяни са ЕНП и либералите от АЛДЕ, които обявиха създаването на проевропейска коалиция в съвместно изявление.
Верхофстад каза, че новата коалиция е отворена за всички проевропейски групи и ще се опита да промени посоката на развитие на ЕС.
Кой е Антонио Таяни?
Ветеранът в политиката Антонио Таяни спечели изненадващо надпреварата за председател на законодателния орган на Европа. Той е член на дясноцентристката Европейска народна партия. Победата на Таяни дойде след като либералът Ги Верхофстад оттегли кандидатурата си, предава „Дойче веле”.
„Процесът бе демократичен и както казах преди – ще бъда президент на всички; ще уважавам всички членове на парламента и на всички групи”, заяви Таяни след победата.
63-годишният политик е известен в Брюксел със своята откровеност и контакти, както и с близостта си с бившия италиански премиер Силвио Берлускони.
Ветеран в ЕС
Антонио Таяни е виден проевропеец и дългогодишен член на Европейския парламент. Работил е в Италианските въздушни служби. След това започва като журналист в телевизия „Рай” и във вестника „Ил Гиорнале”. Той е един от основателите на партията на Берлускони – „Форца, Италия” (Напред, Италия) и дълги години бе говорител на премиера.
През 1994г. Таяни е избран за евродепутат, а по-късно започва работа в Европейската комисия. В периода 2008 – 2010 той бе еврокомисар по транспорта, а до 2014 – и еврокомисар по индустрията под ръководството на Жозе Барозу. Оттогава той е вицепрезидент на ЕП.
„Мнозина са му длъжници”
Близките до него в Брюксел и Страсбург го определят като тактичен, харизматичен и лоялен. Анонимен източник каза пред Агенция „Франс прес”:
„Правил е услуги на огромен брой хора и много от евродепутатите му дължат услуги.”
Много медии смятат, че Антонио Таяни не е най-подходящият кандидат за поста, имайки предвид, че върви по стъпките на харизматичния съвет Мартин Шулц.
„Политико” го определи като типичния апаратчик, който създава репутацията на ЕС за бюрократична структура.
Победата на Антонио Таяни от части се дължи на подкрепата на управляващите консервативни партии във Великобритания и Полша, които са изключително критични към ЕС. За да спечели тяхната подкрепа, Таяни каза, че проблемите на ЕС не могат да се разрешат чрез разширяване на Съюза.
Еврокомисар по транспорта и индустрията
По време на службата си като еврокомисар по транспорта, а по-късно и като еврокомисар на индустрията, Антонио Таяни предлага много инициативи и проекти, които трябва да подобрят качеството на живот на европейците. Ето част от тях:
На 15 април 2010 британският вестник „Съндей таймс” пише, че еврокомисарят Антонио Таяни предлага план за туризма.
„Пътуването на хората е право. Начинът, по който прекарваме почивките си, е показателен за качеството на живот”, твърди Таяни.
2 години по-късно, той предлага Нова индустриална революция в Европа, за да се прекратят икономическите кризи. Конкретните цели на това предложение са: индустрията да съставя 20% от БВП до 2020, създаване на работни места и насърчаване на устойчивия растеж.
Негова е идеята да се опрости процедурата по регистрация на коли в други държави-членки на ЕС. Той предлага административните процедури да се намалят до минимум. Според него регистрирането на крадени автомобили ще е невъзможно, заради засиленото сътрудничество между европейските институции.
В борбата на Европа с фалшивите стоки, Таяни стартира информационна кампания за гражданите. ЕК предприе засилен надзор на пазара, за да се контролира продуктите от външни държави.
Етикетът „Произведено в” е част от дискусията за противодействие фалшифицирането на стоки, особено в текстилната сфера на Италия. Мярката цели да контролира какво се продава на европейския пазар.
Редно е да се спомене и планът за действие, който трябва да подкрепя производителите, да увеличи достъпа им до финансиране и да им даде втори шанс след банкрут.
Друга негова инициатива е проектът „50 000 туристи”, който се фокусира върху рекламата на Южна Африка като туристическа дестинация и привличането на туристи към Европа.