Продължава проверката, по разпореждане на премиера Огнян Герджиков, на тежкия инцидент в тунел „Ечемишка”. Вчера греда от старо осветително тяло падна върху кола и уби жена, шофьорът на автомобила също е пострадал.
Първоначалните оценки сочат, че причина за тежкия инцидент е корозия на носещата метална конструкция на осветителната система. Това каза директорът на дирекция „Поддържане на пътната инфраструктура” към Агенция „Пътна инфраструктура” инж. Георги Златев, предава БНТ.
По думите му тръбата на тунела, в която падна осветителната греда е направен оглед през септември миналата година.
„Тогава проверката не е показала крайна необходимост от по-спешен ремонт. Установено е, че дясната тръба е в по-тежко състояние и там е започнал ремонтът, а движението е организирано двупосочно в лявата”, обясни инж. Златев.
Той допълни, че са подменени някои от осветителните тела, прегледана е и конструкцията, но не е имало индикации и необходимост от по-сериозна интервенция.
„Няма грешка в експертизата през септември”, категоричен беше директорът на дирекция „Поддържане на пътната инфраструктура”.
По думите му, формирана е комисия, която ще провери металната конструкция, за да стане ясно какви са причините за инцидента.
„Тунелът е затворен и ще бъде отворен, когато бъде осигурено безопасното преминаване на автомобилите, тъй като това е единствената връзка със София и Северна България. Движението се осъществява по стария път”, каза инж. Георги Златев.
Йонко Иванов от Съюза на професионалните автоинструктори каза пред БНТ, че в Наредба от 2007г. е записано, че всяко съоръжение има отговорник по безопасността, който трябва да прави проверки и да носи отговорност.
„На период от пет години трябва да се проверяват тунелите, но това не изключва случая, когато се сменя статутът на този тунел, защото едно е да минат 10 хил. коли през него, а друго е да минат 100 хил. автомобила”, обясни още Иванов.
„Действащата нормативна уредба задължава обследващите конструкцията инженери, освен технически доклад, да изготвят и технически паспорт на съоръжението, в който има определени точки, където обследващият инженер е длъжен да запише задължителните и препоръчителни мерки, които трябва да се изпълнят, за да не се допускат аварии на съоръжението. В този документ трябва да бъде оказан срокът на проверките на съоръжението и дали е годно за експлоатация въобще”, каза пред БНР Цвятко Тужаров от Управителния съвет на Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране.
Според него трябва да се търси отговор, дали съоръжението има такъв технически паспорт и какво е записано в него.
„Ако е записано, че се препоръчва да се направят съответните ремонтни работи и да се отстранят опасните елементи от конструкцията, преди да се пусне движението, то тогава вината е в експлоатацията, а не в инженера, който е обследвал конструкцията”, каза Тужаров.
Инж. Ясен Ишев, който е член на Научно-техническите съюзи по транспорта, добави, че има вероятност корозията на конструкцията да се е случила след обследването на тунела през есента. По думите му, нормативната база изисква два пъти годишно да се прави обследване на съоръженията.
„Според мен и според това, което чувам, а и съгласно нормативната база, тези прегледи, които се правят на съоръженията, включително и металната конструкция на тунелите, се правят два пъти в годината – пролет и есен, и се дава заключение дали те са годни за експлоатация, или трябва да има някакви превантивни или по-тежки ремонти”, коментира инж. Ишев.
Според него отговорността трябва да се търси първо от във фирмата, която отговаря за поддръжката и експлоатацията на тунелите и съоръженията и от възложителя.
В момента движението от и към София по АМ „Хемус” се осъществява по стария път. За леките коли ограничения няма. Товарните автомобили са пренасочени – тези, които идват от Видин, Монтана и Плевен, през Искърското дефиле, а за тези, които са в посока София – Варна, се препоръчва да ползват магистрала „Тракия” и оттам през Прохода на републиката и Ришки проход да стигнат до Северна България.
Ремонтът на тръбата за Варна на тунел „Ечемишка“ на автомагистрала „Хемус“ започна на 1 септември 2016г. Ремонтните дейности включват възстановяване и усилване на тунелната облицовка, хидроизалация, обновяване на пътната настилка, на електрическата и вентилационната инсталация, системи за видеонаблюдение и пожароизвестяване. До броени седмици трябваше да започне ремонтът и на тръбата за София.
Тунел „Ечемишка“ е с дължина 775 м. В експлоатация е от 1984 г. и досега не е ремонтиран.
Преди две години са били подновени единствено осветителните тела. Ремонтните дейности се изпълняват от „Автомагистрали“ ЕАД по договора за текущо поддържане на участъка.
На АМ „Хемус” има още три тунела. Ремонтът в тунелната тръба на най-дългото съоръжение – „Витиня” (1195м.), в посока Варна, започна на 27 юни миналата година. Той също е пуснат в експлоатация от 1984 г., а последният му ремонт е преди 27 години.
Обновяването на „Топли дол” приключи в средата на миналата година. Стените са боядисани, ремонтирани са осветлението и светофарните уредби. В лявата тръба е положена нова маркировка и са запълнени образували се пукнатини по стените.
От АПИ съобщават, че и двете тръби на тунел „Правешки ханове” са в добро състояние.
Автомагистрала „Хемус” трябва да свързва София и Варна. Очакваната й дължина е около 420 км, като неизградената част от нея е с дължина около 250 км. Правителството на премиерът Бойко Борисов не веднъж е заявявало, че завършването на „Хемус” е основен приоритет. Дори в края на мандата, на 11 януари, бяха отпуснати допълнителни 22,9 млн. лв. допълнително, за да се извърши авансово плащане за доизграждането на автомагистралата.
В началото на 2016г. премиерът Бойко Борисов спря обществена поръчка за строителството на участък от магистралата, защото се появиха съмнения, че тя е нагласена заради фирми на Делян Пеевски и Валентин Златев. Преди месец обаче беше обявен новият изпълнител на близо 10 км от магистрала „Хемус“ между Ябланица и Боаза – дружеството „ХВП Ябланица“ ДЗЗД, в което участват фирмите „Хидрострой“, „Водстрой 98“ и „Пътстрой Бургас“. Трите фирми са и сред изпълнителите на строежа на оградата на границата, за която държавата отпуска пари без обществена поръчка.
Сега те печелят поръчката за „Хемус“ с цена от близо 55 млн. лв. без ДДС, което е двойно по-евтино на километър спрямо предишния търг. Зад трите фирми официално стои бившият пътен шеф от времето на НДСВ и ДПС Велико Желев. Той купи свързваната с депутата Делян Пеевски „Водстрой 98“ миналата година, но според представители на строителния бранш сделката е фиктивна.