Борисов
на снимката: премиерът Бойко Борисов се срещна с екипа, който ще работи по отстраняване на мазута

След като преди близо две седмици (12 август) журналистът Михаил Заимов подаде сигнал за огромно мазутно петно на 2 км от остров „Свети Иван“ край Созопол, днес премиерът Бойко Борисов отиде да се увери в съществуването му.

Министър-председателят се срещна с екипа, който работи по отстраняването на мазута от потъналия през 1921 г. край Созопол американски търговски кораб „Мопанг”. Той посочи, че е възложил на министъра на транспорта Ивайло Московски и Изпълнителната агенция „Морска администрация“ да започнат незабавни действия за отстраняване на замърсяването.

„Знаете екологията винаги е била водеща за нас. Осигурихме финансирането, за да може да влязат при достатъчно добри условия“, каза премиерът Борисов и подчерта, че дейностите по премахване на мазута от кораба трябва да се провеждат при спазване на всички мерки за безопасност.

Борисов
на снимката: министърът на транспорта Ивайло Московски, премиерът Бойко Борисов и ръководителят на Изпълнителната агенция „Морска администрация“

От Изпълнителна агенция „Морска администрация“ и водолазния екип съобщиха, че в момента течът е спрян и от кораба не изтича мазут, както и че днес времето не позволява да започнат действията по източване на потъналия плавателен съд.

Бойко Борисов подчерта, че работата по премахването на мазута ще започне веднага щом условията го позволяват и че в момента категорично е спрян течът, което не налага спешното пускане на водолази, които да рискуват живота си.

ДЕБАТИ.БГ потърси за коментар РИОСВ-Бургас, но от там отказаха да дават изявления.

Вместо това от пресцентъра на ведомството разпространиха позиция до медиите.

„Установени са мазутни образувания на плаж „Корал“, взети са проби за установяване на причината. Тъй като плаж „Корал“ не е отдаден на концесия, директорът на РИОСВ – Бургас издаде предписание на кмета на Община Царево да предприеме действия за почистването на плажната ивица. Нови проби от морската вода в района на потъналия кораб „Мопанг“ бяха взети вчера от експерти от РИОСВ – Бургас, Басейнова дирекция „Черноморски район“, Регионалната лаборатория на ИАОС в Бургас и РЗИ. Пробонабирането е извършено в четири пункта: непосредствено над потъналия кораб, до боновото заграждение, на един километър от брега на плаж „Черноморец” и на „Централен плаж Созопол”. Резултатите се очаква да излязат до 7 – 8 дни”, пише в съобщението.

В сряда на оперативно заседание на Министерския съвет беше одобрен план за действие във връзка с потъналия кораб.

Отпуснатите средства за справяне с проблема възлизат на 2,454 млн. лева. Сумата ще се използва за техника и екипи, които да работят по отстраняването на теча и е предвидена за максималния срок на работа – над 50 дни, при хипотеза за пълни резервоари – 650 тона мазут, припомнят от правителствената информационна служба.

КАК СЕ СТИГНА ДОТУК

На 12 август журналистът Михаил Заимов алармира, че има огромни мазутни петна в морето край Созопол.

Още на следващия ден министърът на транспорта Ивайло Московски заяви, че операцията по източването на 150-те тона гориво от потъналия през 1921 г. край Созопол американски търговски кораб „Мопанг”, ще започне „до няколко дни.”

„Всички към момента трябва да бъдат спокойни, тъй като дори минималният разлив е ограден“, добави министър Московски.

По думите му, близо 100-годишният плавателен съд е компрометиран вероятно от бурята и силните подводни течения.

„Днес (13 август) ще бъде пуснат и дрон, за да огледа мястото на замърсяването, освен това катерът на Изпълнителна агенция „Морска администрация“ е непрекъснато на разположение. Огражденията са с технология, която не позволява разпространение на разлива”, заяви още Ивайло Московски.

И добави:

„Имаме на разположение кораб на Европейската агенция за морска безопасност (EMSA), който ще бъде използван да събере това, което е изтекло от резервоарите. Още днес ще има преговори с две компании на територията на България, които имат оборудване и биха могли да предложат варианти за източване на мазута в плавателния съд“.

Министър Московски увери, че мерките са навременни и продължават и към настоящия момент.

От своя страна министърът на околната среда и водите Нено Димов потвърди, че замърсяването с мазут не представлява никаква опасност за туристическия сезон.

Взетите проби от ИА „Морска администрация“ бяха изпратени в лаборатория, за да бъде направен анализ на веществото.

Кораб, мазут

Тогава беше съобщено, че 5-7 дни е технологичното време за получаване на резултатите.

Министър Димов добави, че се проверяват извънредно плажовете. Концесионерите са инструктирани за извършат почистване, ако установят наличие на замърсяване.

На 16 август – 4 дни след сигнала на Заимов – министърът на околната среда и водите Нено Димов каза, че „ситуацията е овладяна”, макар разливът да е „в сериозни количества”.

Той посочи още, че страната ни може да се справи със ситуацията. Действията по ограничаването на разлива с ограждения започнали веднага.

„Тези ограждения бяха 250 метра, към вчерашна дата (15 август) са 500 метра“, коментира още екоминистърът.

Според Димов тази година Черно море е много чисто и увери, че няма опасност за туристическия сезон и риболовът.

След близо двуседмично затишие, в четвъртък (22 август) в Созопол пристигна техниката, с която трябва да се източи горивото от кораба.

Междувременно в морето се появиха нови петна, а любителят водолаз Михаил Заимов каза:

„Екологичната катастрофа на дъното на Черно море вече е факт“.

Плажуващите на Корал през почивните дни забелязали първи топчетата мазут.

Те казват, че вече не се знае коя сутрин кой плаж ще осъмне с мазут. Рибарите в Созопол също са изненадани от катранените топчета.

От Морската администрация признаха, че огражденията, поставени да спрат разлива от потъналия кораб, са разбити от бурното море и не всички течове са овладяни.

Кораб, мазут

Ставало дума обаче за тънък филм над водата, който не бил опасен.

Пред бТВ Атанас Русев от сдружение „Да запазим Корал“ каза, че има един документ, който цялата администрация познава – Авариен план за борба с нефтените разливи, който е приблизително 100 страници.

„В точка 5 от него на 5 страници са изброени всички държавни институции, които са отговорни и когато се случи нефтен разлив, какво да се прави. Сегашният разлив според този документ спада в графата „Голям“. Там всичко е изброено, но нищо от това не се случва”, каза Русев.

Самият той е извършил анализ на публични сателитни снимки от района, които показват, че големият теч от кораба е започнал на 1 август. Този разлив в момента заради силните морски течения и ветрове се разнася най-вече на юг. Когато следобед духне североизточен вятър се разнася на всички плажове от къмпинг „Юг“, през Корал, Арапя и надолу.

От Маслен нос до Царево има две петна, едното с дължина 10 км, а другото с дължина 20 км.

Русев добави:

„В този авариен план е разписано какво трябва се направи, но абсолютно никой не го е направил”.

И допълни:

„Това продължава вече 21 дни, а по телевизията на 16-ти ни се показват някакви министри, които откровено лъжат хората за това какво е направено. Това е пълно безобразие – не може един министър да излиза и да казва, че всичко е овладяно и заградено. Именно министрите трябва да понесат отговорността”.

От своя страна Михаил Заимов каза, че случващото се в момента е национално бедствие, защото засяга риболовния сезон, който предстои, мидените ферми и най-вече екологиата на морето, която тежко се нарушава в целия й параметър.

„Ситуацията е абсолютно критична”, добави той.

Доброволците водолази са затапили около 80% от видимите течове, но има места, където те не могат да достигнат и се налагат действия от Морска администрация.

По думите на Заимов те правят всичко по силите си, но в момента правомощията и възможностите им са ограничени.

Заимов каза, че фирмите които имат нужните хора и техника за източване на горивото са готови от първия ден да бъдат вобилизирани, но още не са.

А ще им бъдат необходими 5 дни само за подготовка на операцията. А освен това им трябва и хубаво време, за да могат да влязат и да работят в морето. А в понеделник и вторник следващата седмица се очакват тежки морски бури.

МИНИСТРИТЕ СЕ АКТИВИЗИРАХА

Въпреки че се похвалиха предварително за „успешна” акция по ограничаване на разлива, стана ясно, че не са предприети ефективни действия.

В сряда министърът на транспорта Ивайло Московски побърза да съобщи пред журналисти в МС, че от днес започват подготовката и действията по източване на мазута от потъналия край Созопол кораб.

Процесът може да продължи повече от 50 дни.

Бюджетът, определен за извършване на тази дейност, е 2,4 млн. лева, каза министърът и уточни, че това е финансовата рамка, която предвижда максимален срок на дейности при хипотеза за пълни резервоари – около 600 – 650 тона мазут.

„Ако се окаже, че мазутът е по-малко, източването би могло и по-бързо да приключи, а средствата за дейностите да са по-малко”, допълни министърът.

„Колегите в Созопол са в готовност, предполагам, че още днес ще бъде направена разстановката на плавателните съдове с необходимото техническо оборудване“, допълни министърът и каза, че се очаква тези дни да проследи дейностите на място.

Московски съобщи, че на оперативно заседание правителство е одобрило доклада на министъра, базиран на данни от заседанието на щаба към областния управител на Бургас във връзка с потъналия кораб, като е било решено да бъде оправомощена ИА „Морска администрация“ с финансова рамка, която ще бъде възстановена от Фонда за бедствия и аварии.

Ивайло Московски
на снимката: Министърът на транспорта Ивайло Московски

Министърът уточни, че има технически детайли, свързани с това, че според специалисти течната фракция на мазута ще може да бъде изпомпана, но има вариант да е налична и твърда фракция, за което специалистите ще предложат метод за изваждане.

Московски подчерта, че на мястото, където е потънал корабът, няма мазутни петна, а върху водата се е образувал филм, чието разпространение се ограничава от съответните съоръжения.

Той допълни, че разкъсаните от вълните от последни дни съоръжения още днес ще бъдат възстановени.

ЧИЙ Е КОРАБЪТ, КОЙТО СЪЗДАДЕ ГЛАВОБОЛИЯ НА ПРАВИТЕЛСТВОТО?

Плавателният съд е превозвал стоки от Истанбул към Бургас. Близо до Созопол се е натъкнал на мина и е потопен.

Кораб, мазут

Горивото, с което се е движел е било мазут, а не както досега се е мислело от властите – въглища. Корабът е заседнал на дълбочина 30 метра след остров Свети Иван край бреговете на Созопол.

Плавателният съд е добре познат на водолазите, като те твърдят, че от години са наясно, че в неговите резервоари има тонове от нефтения продукт. Смята се, че сега резервоарите му са корозирали.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук