Във връзка с неслучващата се реформа в МВР, на фона на обявения протест на полицаите и обещаните пари от премиера Борисов за униформи и гориво, ДЕБАТИ.бг потърси за коментар по темата Росен Йорданов*
Росен Йорданов завършва психология в СУ „Св. Климент Охридски”. От 1996 г. работи в системата на МВР на различни позиции. През 2010 г. става зам.-директор на Института по психология на МВР. В момента работи като бизнес консултант и бизнес психолог, и консултира компании при наемането на персонал.
Това са мерки, които могат да бъдат разглеждани в контекста на предстоящи преговори или предстоящи протести. Тези действия показват две неща.
Първо – затвърждава ми се първоначалното убеждение, че в този кабинет сигурността и по-конкретно МВР и другите служби, като сектор, не са във фокус. И назначенията, които бяха направени показват това. И не съм очаквал да се направят каквито и да е реформи, от една страна. Даже и думата реформи не бих я използвал, защото се изтърка от употреба. По-скоро промени. Промени, които наистина да модернизират тази система, защото аз не веднъж съм я наричал „хепи соцсистема”, в която са правени непрекъснато някакви дошивки, добавки, малки кръпки, но никога не е правено сериозно и агументирано стратегическа промяна на организацията.
Второ – за първи път виждаме малко по-твърд тон от страна на премиера. В случая не използва буфери т.е. вътрешния министър, а той да играе доброто ченге и да раздава подаръци. И ако го направи, ще загуби уважението на хората. В случая той бере плодовете на собствените си грешки. Една от тях е, че не може да очакваш сериозни промени, за да ти се „върже” бюджета например, е необходимо да се помисли къде изтичат парите в това министерство. Много пъти съм имал възможността да казвам, че няма как да се продължава с „един милион” дирекции, със служби, които дублират дейността си, с изключително много излишни административни функции или това е апаратът. Добавете и сграден фонд, и рижийни разходи, които правят бюджета на МВР невъзможен. И никакви инвестиции в промяна, никакви инвестиции в подобряване на професионализма, да не говорим за управленските модели и стилове. Ще ви дам пример с моя бивш институт (Института по психология на МВР – бел. ред.), който се управлява от три жени, и трите са пенсионерки. Взимат и пенсия, и заплата от държавата. Къде в Европа го има това нещо в тези служби?! Никъде! Абсолютно никъде! Има едни хора, които стоят и взимат незнайно защо такива пари. Не е направена оценка на ефективността на всяка една от струкурите, за да се говори за промяна на заплащането. Без да съм правил точни разчети, смятам че поне 1/3 от системата, ако се освободи от тази тежест, заплатите може да се повишат и то много по-резонно и справедливо.
За да се направи такова нещо, трябва първо да се започне от назначенията. За министър и главен секретар трябва да бъдат назначени хора, които имат идеи и са ги обявили публично, и са ги подложили на обсъждане. Аз от настоящите не съм чул такова нещо. Да не говорим за предишните. След като дойдат на власт (ръководството на МВР – бел. ред.) те попадат в ръцете на т. нар. администрация, която започва с волни и неволни средства да ги убеждава, колко е ценна и безценна. Те се убеждават сами, защото на тях им се налага да правят персонални промени, за които администрацията услужливо им помага. И тогава се оказва, че тези, които ти помагат, на тях не може да им предложиш нищо друго, освен да се съгласяваш с техните мнения. За това трябва да дойде човек отвън, но с идеи. Човек, който познава системата, който наистина може, но преди всичко има идея, какво да се прави. Това не се случва. Винаги се гледа персоналния пост. Нямам нищо против персонално към хората, които споменах, но колкото и да си вещ управленец, в такива системи има толкова напластяване и грешни решения. Да дам пример с управлението на Михаил Миков. Михаил Миков създаде „един милион” дирекции и спомогна за увеличаването на изключително много административни позиции, в много случаи ненужни.
Сега фокусът е върху КАТ. Ок, това е много добре! Защото там много отдавна има нужда от модернизация. Но не е само КАТ?! МВР се е превърнало в хидра с много глави, където човек не знае, коя система коя управлява. Има много струкури, които дублират дейността си. Има остатъци от социализма – „бойна мобилизационна подготовка”, например и други такива… напълно измислени и не нужни в съвремието структури.
МВР отдавна е много политизирано, изключително много. И се използва активно от политическите партии. Особено от БСП и ДПС, особено много! Не, че другите не се опитват, но такова употребяване на МВР, каквото съм виждал от БСП и ДПС, не съм виждал при другите. Особено при Орешарски. Там се сменяха хора на ниво началник група по политически причини! Да се реформира МВР е много сложна задача. Изисква се много сериозен ангажимент и кураж. Да се сбъскаш с едни стериотипи, които са трупани с години.
Но в този диалог, който се води между синдикати и ръководство, синдикатите също има за какво да отговарят пред своите членове. Защо синдикатите не предложат някакви разумни мерки за модернизиране на тази система?! Излизат синдикатите и казват „всички са ни нужни, няма нужда от промяна, давайте ни само парите”?! Няма как! Ако се направи една оценка на ефективността, как може държава със седем милиона население да има 45-50 хил. души в МВР?! Друг пример – кому е нужно министърът да назначава всеки служител с висше образование в министерството?! Това е една излишна централизация, едно тунеядство, където има едно въртене на документи нагоре-надолу. Какво пречи на директора на съответната структура да подписва договори със служителите, които ще назначава?! Защо трябва да се назначават от министъра. Ето ви елементарни примери, които са остатъци от комунизма, които по една или друга причина са защитавани от „любезната” администрация. Трудно е и за съжаление е използваема системата за различни цели.
Цветлин Йовчев и Светлозар Лазаров тотално се провалиха, но продължават да кадруват в министерството. Особено Светлозар Лазаров със свои пионки, които са останали тук-таме… Не се справиха никак добре и Румяна Бъчварова, и Георги Костов, защото тяхната „реформа” доведе до това една част от администрацията значително да увеличи доходите си. И можеше, хората, които имат правото да бъдат първа категория труд, да бъдат с един друг статут и полицаят да не почва с 650 лева заплата, а да започва с друго възнаграждение. В момента един един апаратчик или оператор може да почва със 700-800 лв. заплата чисто?! А това е ниско квалифициран труд.
В учебните центрове на МВР също отиват едни абсолютно излишни пари! Никой не си задава въпроса, кому е нужно, Академията на МВР да е висше учебно заведение по Закона за висшето образование?! А защо да не е полицейска академия от американски тип, където хората да могат да се квалифицират практически?! И това никой не го пита и не задава въпроса?