Социалната мрежа Фейсбук беше глобена в размер на 110 мнл. евро от ЕК, тъй като е представила невярна и подвеждаща информация при придобиването на приложението за мобилни съобщения WhatsApp през 2014-та.
От Фейсбук заявили пред Комисията, че не могат да направят автоматично връзка между профилите на потребителите в социалната мрежа и телефонния имномер в WhatsApp.
Две години по-късно обаче, Фейсбук пуска услуга, която прави точно това. Според компанията, грешката не е умишлена.
В изявление на ЕК се казва, че: „Комисията, установи, че е имало техническа възможност през 2014-та да се свържат профилите във Фейсбук и приложението, въпреки че от компанията са заявили, че такава няма. Очевидно е, че межиджмънта е бил наясно със съществуващата възможност“.
Въпреки глобата, Еврокомисията няма да промени даденото разрешение за сделката, чиято стойност е 19 млрд. евро, а разследването за защитета на данните на потребителите няма отношение към покупко-продажбата.
Еврокомисарят по конкуренцията Маргрете Вестагер заяви: „Днешното решение изпраща ясен сигнал до компаниите, че трябва да се съобразяват с всички аспекти на европейските правила за сливане, включително със задължението да се осигурява правилна информация“. Тя допълни още, че ЕК трябва да може да взима решения във връзка със сливания, след като е запозната с всички факти.
В отговор от „Фейсбук“ посочиха, че са си сътрудничили с Комисията и допуснатите грешки не са били умишлени. „Грешките, които сме допуснали в нашите документи от 2014 г. не са били умишлени и Комисията потвърди, че те не са повлияли на резултата от разглеждането на сливането. Днешното решение приключва този въпрос“, посочват от компанията.
Има ли икономическа война между САЩ и ЕС?
Социаната мрежа Фейсбук е втората американска компания, заплашена от глоба на Стария континент. Само преди два дни стана ясно, че друг американски технологичен концерн – „Гугъл“ може да получи рекордна антитръстова глоба от около 3 млрд. евро от ЕК през следващите седмици. Европейският съюз обвинява компанията в нарушаване на антомонополното законодателство: услугата на „Гугъл“ за пазаруване в интернет била по-добре предствена в търсачката, за сметка на конкурентите си.
В края на 2015-та в САЩ избухна аферата „Дизелгейт“: германският концерн „Фолксваген“ беше обвинен в манипулиране на тестовете на вредни газове. Това доведе до пренареждане на играчите на автомобилния пазар в сердата 2016-та, като „Фолксваген“ отстъпи водещото място на „Тойота“, а на трета позиция се нареди „Дженерал мотърс“. В крайна сметка, германската компания се призна виновна и следва да плати на на американското правителство 4,3 млрд. долара.