Много български общини обявиха, че ще се вдигнат данъците върху недвижимите имоти, за прехвърляне на недвижим имот и върху колите. Съгласно Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ), всяка година общините в България определят самостоятелно размера на местния данък за придобиване на имот на съответната територия в диапазона между 0,1 и 3 на сто върху продажната цена на имота или върху неговата данъчна оценка, ако тя е по-висока от продажната цена.
За 2018 г. местният данък за придобиване на имоти на територията на гр. София беше в размер на 2,5%, а за гр. Варна е определен на 2,6%.
Размерът на данъка върху автомобилите се определя от служител на общинската администрация и зависи колко нова е колата.
Но какви са данъците в останалите държави в Европейския съюз и извън него:
ПРЕХВЪРЛЯНЕ НА ИМОТ
Най-високи данъци в света прехвърляне на имот са регистрирани в големите европейски икономики – Франция, Германия и Испания. По последни данни най-високите средни данъци върху недвижимите имоти са отчетени в Белгия – 11,3% от стойността на имота. За сравнение, средният данък в Европейския съюз е 3,8 на сто. Други западноевропейски икономики, като Франция (5,1%) и Германия (5,0%), попадат в горната част на скалата.
За разлика от това, много други напреднали икономики имат далеч по-ниски данъчни ставки за покупка на имоти. Например, въпреки че процентът може да варира в различните щати, САЩ събират средно само 0,6%, а в Канада заплащат средно 1,8%. В Ирландия данъкът е само 1%.
Най-ниски са данъците за покупка на жилище в Нова Зеландия и Русия – 0% от стойността на имота. Правителството на Холандия също намали данъка върху прехвърлянето на имоти през 2011г. – от 6 на 2%, за да стимулира купуването на жилища.
В много страни, включително Италия и Испания, данъците за покупка на имоти се изчисляват, като се използва стойността на имота в държавните регистри, но тези цени често могат да се различават от пазарната стойност. Прехвърлянето на имот в Каталуния струва 10% от пазарната цена и се плаща от купувача.
При продажбата на собствено жилище в Берлин не се дължи данък, ако се продава повече от 10 години след придобиването му.
ДАНЪК ВЪРХУ АВТОМОБИЛИТЕ
В Белгия леките автомобили плащат такса за регистрация въз основа на работния обем на двигателя и мощността, и екологични критерии, като отделяне на CO2 g / km. Колкото повече въглерод отделя колата, толкова по-висока ще бъде таксата. В Белгия има три различни пътни данъци – във Валония, във Фландрия и в Брюксел.
Най-ниската цена във Валония е за автомобилите с обем на двигателя под 750 куб. см. – 75,96 евро, а най-висока за колите над 3951 куб. см. – 1 943,4 евро.
В Брюксел данъкът също зависи от кубиците – под 750 куб. см. – 83 евро, а над 4 000 – 2 138 евро.
Във Великобритания за следващата година са подготвени два сценария – в случай на Брекзит или не. Но през 2019г. автомобилите, регистрирани между март 2001г. и март 2017г. са плащали данък, въз основа на въглеродните им емисии. Най-нисък е бил за колите до 100 g/km – 0 паунда, а най-висок за колите над 255 g/km – 570 паунда.
В зависимост от региона в Испания, таксите за автомобилите също варират. Данъкът се изчислява според мощността на превозното средство, а от скоро и според въглеродните емисии.
В Каталуния през следващата година ще започнат първите стъпки за ограничаване на колите-замърсителки. Превозните средства, които отделят над 95 g/km въглероден диоксид ще плащат по-висок данък.
В Берлин важи горе-долу същата схема. Данъкът за въглеродните емисии се начислява, ако превозното средство отделя над 95 g/km. За всеки грам над това се плаща по 2 евро.
В зависимост от кубичните сантиметри на двигателя, също има различен данък. На всеки 100 куб. см. при дизеловите двигатели се дължи 9,5 евро, а при бензиновите – 2 евро.