самолет, полет

На 11 февруари ще се състои полет между София и Скопие, с който ще се направи опит да се рестартират въздушните съобщения между двете страни, които съществуваха преди години, но бяха прекратени зарази липсата на икономическа ефективност.

Полетът София-Скопие се предвижда да кацне около 10.45 часа българско време на летището в главния град на РС Македония. С него ще летят министрите на транспорта на двете страни Николай Събев и Благой Бочваровски. Заедно с тях в самолета ще бъдат представители на транспортните ведомства и на туроператорските фирми.

Председателят на парламентарната Комисия по туризъм Илин Димитров също е част от официалната българска делегация. Авиокомпанията има интерес за реализиране на редовните полети, които се очаква да започнат през следващия месец.

Двете официални делегации от България и от РСМ ще проведат срещи в Скопие. Предвидени са и междуфирмени срещи, на които ще бъдат договаряни конкретни туристически продукти и пакети.

В Скопие се очаква да има нов кръг от преговори, на който да се обсъдят възможностите за създаване на редовна линия. Тя, най-вероятно, може да заработи през март.

Идеята за възстановяване на въздушните връзки между двете страни бе предложена от българския премиер Кирил Петков по време на посещението му в РСМ на 18 януари. Той я предложи с мотива, че не е редно между двете столици да няма полети и да се налага да се лети през трети страни.

Транспортни предизвикателства

Транспортната инфраструктура между България и РС Македония е в окаяно състояние. Това са единствените две съседни държави в Европа, а може би и в света, които нямат никаква нормална транспортна връзка помежду си – нито високоскоростен път, нито жп линия. Така разстоянието между София и Скопие, което е около 200 км, се взима за 4-5 часа.

По границата има и три КПП – Гюешево-Деве Баир, Логодаж-Делчево и Златарево-Ново Село, но нито един от тях не е модерен и повечето се нуждаят от ремонт. Има и парадоксален случай – напълно изграден от македонска страна преди 20 години КПП Клепало, който буренясва, защото от българска страна няма построена отсечка.

Коридор №8, който трябва да свързва България с РСМ и Албания, също не съществува и е на практика Коридор №0. Всички правителства до момента са твърдели, че изграждането на транспортната инфраструктура между двете страни е техен приоритет, но до ден-днешен така и нищо не е построено, въпреки подписаните безброй меморандуми.

Припомняме, че въздушната линия София-Скопие е съществувала за кратко и е била закрита през 2010 г. Оттогава всички правителства повтарят, че има предпоставки за такава линия, но повече от десетилетие тя така и не беше възстановена.

През 2014 г. Асоциацията на българските авиокомпании подготви доклад относно възможностите и перспективите за разширяване на сътрудничеството по линия на въздушния транспорт между България и РС Македония, в който се констатира, че има „период на затишие“ в областта на гражданските въздушни превози. Отчита се, че в България вече е налице необходимата инфраструктура като летища, система за обслужване на въздушното движение, конкурентоспособни авиопревозвачи, организации за техническо обслужване, учебни центрове и т.н., което е добра предпоставка за възобновяване на пряката въздушна линия. Но въпреки тези параметри полети между София и Скопие няма. Основната причина това да не се случи е, че въздушната линия е финансова нерентабилна.

За още новини последвайте канала на Дебати в Google Новини

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук