Проф. Георги Касчиев
На снимката: Проф. Георги Касчиев

Досега исторически цялата верига на доставки за гориво, части и инженерни услуги е била с Русия. Поне досега Росатом и неговите подразделения се явяват коректни изпълнители по договорите, които са сключени. Дейностите по диверсификация на гориво са започнали още през 2019 г., така че се очаква 2024 г. единият реактор да премине на произведено от друг доставчик гориво – „Уестингхаус“. Това заяви по БНТ проф. Георги Касчиев – ядрен физик и експерт по ядрена безопасност.

В склада на централата има гориво за няколко години напред, каза още Касчиев.

„Няма никакъв риск да спре работата на реакторите на АЕЦ „Козлодуй“ поради липса на гориво“, допълни той.

„По-сложен е въпросът с доставката на резервни части“, акцентира проф. Касчиев.

„Преди около месец имахме съвещание с ръководството на АЕЦ „Козлодуй“, на което бяха обсъдени нещата след началото на тази война и имайки предвид какви проблеми поставя тя, се стигна до извода, че трябва да се изяснят възможностите за доставка на резервни части от други страни, на първо място от Чехия. Преди около 2 седмици делегация от централата беше на посещение в „Шкода“. Нещата изглеждат обнадеждаващи“, каза проф. Касчиев.

По думите му за ремонта на Пети блок на АЕЦ „Козлодуй“, който ще започне след 2 седмици, всичко е доставено.

Недостиг на ядрено гориво за АЕЦ „Козлодуй“ заради войната в Украйна не се очертава, но не е точно така по отношение на отработеното ядрено гориво – по думите на проф. Георги Касчиев.

Имаме много тежко наследство от управлението на ГЕРБ. Хранилището за отпадъци трябваше да бъде завършено още през 2015 г. но не е направено. Отложено е за 2020 но и този срок не е спазен. Според сегашните анализи, вероятно ще бъде пуснато 2024-2025г.“

Професорът твърди, че от времето на управлението на Бойко Борисов има натрупване на отработено ядрено гориво, което е трябвало да бъде върнато, но това не е сторено навреме. Вината според него е некомпетентността и безотговорността на Теменужка Петкова като енергиен министър.

„Сега, когато условията вече са много трудни да се планира дали ще продължи това сътрудничество с Руската федерация, дали ще може да изпращаме това отработено гориво там или трябва да търсим други възможности, се вижда колко безотговорно е постъпила“, допълни той.

„За тази година е планирано на три пъти да има връщане за Русия, още изглежда възможно, имаме договор с руската страна. Засега санкции на ЕС в тази насока няма, по принцип е възможно Русия да откаже, но не е възможно да се прогнозира“, каза проф. Касчиев.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук