нефт, петрол
Вижда ли се краят на петролна война?

Нахлуването на Русия в Украйна промени конфигурацията на световния пазар на петрол, като африканските доставчици се включиха в задоволяването на европейското търсене, а Москва, засегната от западните санкции, все по-често използва рискови трансфери от кораб на кораб, за да доставя суровия си петрол в Азия, пише „Ройтерс“

Пренасочването бележи най-големите сътресения в световната търговия с петрол от страна на предлагането, откакто шистовата революция в САЩ промени облика на пазара преди около десетилетие, и предполага, че Русия ще може да се справи със забраната за доставка на петрол от Европейския съюз (ЕС), при условие че Азия и Китай продължат да купуват нейния суров петрол.

Санкциите, наложени на Москва след началото на конфликта в Украйна през февруари, включително американската забрана за внос на петрол, накараха Русия да се отклони от Европа, където нейният суров петрол е отбягван, и да се насочи към клиенти в Индия и Китай, които купуват товари с голяма отстъпка, според данни от индустрията и търговци.

По данни на базираната в Париж Международна агенция по енергетика през април руският износ се е върнал на нивата отпреди инвазията, а цените на петрола са се стабилизирали около 110 долара, след като през март достигнаха 14-годишен връх над 139 долара за барел.

Дори и ЕС да се съгласи на забрана на петрола в следващия кръг от руски санкции, според анализатори въздействието може да бъде смекчено от търсенето от Азия.

„Освен ако Западът не окаже дипломатически натиск върху азиатските купувачи, не виждаме разликата в предлагането да се увеличи и цените на петрола да скочат“, каза Норберт Рюкер от Julius Baer.

Сложната плетеница от санкции на САЩ, ЕС и Великобритания забрани на кораби, собственост на Русия или плаващи под руски флаг, да посещават пристанища, което означава, че част от увеличената търговия с Азия се осъществява чрез прехвърляне от кораб на кораб по море – скъп процес, при който рискът от разливи е по-голям.

Като цяло потокът на руски петрол към Азия по море е скочил с поне 50% от началото на годината, според данни на Petro-Logistics, която следи движението на танкерите, и други данни.

Трансферите между плавателни съдове, които представляват малка част от цялостната морска търговия, са се изместили от датското крайбрежие към Средиземно море, за да се избегнат санкциите и протестите.

„Трансферите от кораб на кораб (STS) бяха често срещани в датски води, в точката на влизане в Балтийско море“, каза президентът на Petro-Logistics Марк Гербер пред Ройтерс.

Според Гербер обемът на руския суров петрол и продукти, които се прехвърлят между танкери в Средиземно море, възлиза на около 400 000 барела дневно (бр.), като по-голямата част от тях отиват в Азия.

През януари, преди инвазията, около 1,5 млн. барела дневно са били изпращани директно към Азия.

Руският петрол се товари на танкери Aframax или Suezmax, които превозват по-малко от 1 млн. барела, и се прехвърля в морето на по-големи кораби, които могат да поемат 2 млн. барела, което прави превоза по-рентабилен, казват търговците.

Морските обеми са само част от общия износ от Русия. Като се включат и доставките по тръбопроводи, общият износ на руски суров петрол и продукти се е увеличил до малко над 8 млн. барела дневно през април, връщайки се на нивото отпреди инвазията.

Западноафрикански суров петрол

За да компенсират загубата на руски петрол, европейските рафинерии се насочват към внос на западноафрикански суров петрол, който през април е нараснал със 17% в сравнение със средната стойност за периода 2018-2021 г. по данни на Petro-Logistics.

Данните на Eikon също показват увеличение и сочат, че през май в Северозападна Европа пристигат 660 000 барела дневно предимно от Нигерия, Ангола и Камерун, като през май са пристигнали три товара нигерийски Amenam в сравнение с един през февруари.

Междувременно обемите на западноафриканския суров петрол за Индия са намалели почти наполовина, според Gerber, като през април са доставени 280 000 барела дневно от 510 000 барела дневно през март, тъй като Делхи преминава към руски доставки.

Според търговците, в условията на засилено търсене в Европа цените на нигерийския лек и сладък суров петрол достигат рекордни стойности, като например суров петрол Forcados се предлага с премия от поне 7 долара спрямо сорта Brent.

Доставките от Северна Африка за Европа са се увеличили с 30 % от март насам, твърди Petro-Logistics. Данните на Eikon сочат, че доставките в Северозападна Европа от египетското пристанище Sidi Kerir, които според анализаторите вероятно са от саудитски суров петрол, ще се увеличат почти двойно спрямо март до над 400 000 барела дневно през май.

Съединените щати също са увеличили доставките за Европа. Според компанията за проследяване Kpler вносът на суров петрол в Европа през май от САЩ на база доставки е нараснал с над 15% спрямо март, което е най-високият месечен темп в нейните регистри. Европа е разтоварила около 1,45 млн. барела дневно суров петрол от САЩ.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук