Между 12,5% и 17,5% и 40 млн. лв. липсват от изграждането на лот 2 „Стара Загора – Нова Загора“ и лот 3 „Нова Загора – Ямбол“ на автомагистрала „Тракия“. Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков на съвместна пресконференция с вицепремиера и министър на вътрешните работи Иван Демерджиев. Те представиха резултатите от съвместни проверки на двете министерства и на Агенция „Пътна инфраструктура“, направени заради лошото състояние на пуснатите в експлоатация през 2012 г. отсечки. Данните от проверката показват драстични разминавания между проекта за строеж на магистралата и реалната дебелина на асфалтовата настилка. До десет дни се очакват и резултатите от пробите за качеството на вложените материали в изграждането на магистралата, които на пръв поглед будят сериозно съмнение.
Министър Шишков информира, че са взети 16 ядки от асфалтовата настилка на износващия пласт, биндера, основния пласт, пласта от трошен камък и земното легло.
Данните за лот 2 показват, че приблизителната обща дебелина на наличната конструкция е 103 см при проектна 120 см. Това означава, че липсват приблизително 12,5% от пътните платна на стойност 17,5 млн. лв. Отсечката от магистралата е с разрешение за строеж от 08.04.2010 г., пусната е в експлоатация на 27.06.2012 г., като стойността на строителните дейности е почти 138 млн. лв. с ДДС, предаде БТА.
При лот 3 между Нова Загора и Ямбол, който също е с разрешение за строеж от 2010 г. и е пуснат в експлоатация през 2012 г., е установено, че приблизителната обща дебелина на наличната конструкция е 105 см при проектна 120 мм. За строителството на този лот са платени почти 134 млн. лв. „От двете платна на участъка липсват около 17.5% от материалите, които е трябвало да се вложат по проект. Щетата за държавата е за над 23,6 млн. лв. Имаме дори места, в които са положени 166 мм асфалт при 220 мм по проект“, посочи арх. Шишков.
„МРРБ и МВР ще работят заедно, за да установят отговорните лица, допуснали извършването на тези нарушения. Със сигурност фирмите за надзор на двата лота носят отговорност, но ще търсим виновни и сред държавните институции, приели обекта“, отбеляза арх. Шишков. Той подчерта, че загубите за държавата ще са сериозни, защото предстои на двата лота да се извърши основен ремонт, който ще е на доста висока цена.
От своя страна вицепремиерът Иван Дерменджиев коментира, че състоянието на двата лота дава отражение на случващото се по пътищата и множеството инциденти, защото никой не е проверил какво се влага в новите пътни отсечки. Министърът добави, че МВР ще извърши всички необходими действия и ще предаде материалите на прокуратурата във връзка с откритите нарушения в настилката на магистрала „Тракия“. „Какво е вложено в строителството и дали лошото състояние на магистралите не следствие от некачествени материали ще стане ясно до няколко дни. Проверката ни до момента показа, че е вложено по-малко от написаното в проекта и е със съмнително качество. Дебелината на платното е по-малка, има разминаване в материалите. При нужда можем да дадем пробите и на чуждестранна лаборатория“, каза той.
„Очаква се скоро да приключи и досъдебното производство за злоупотреби с пари за строежа на магистрала „Хемус“, информира още министър Демерджиев. Около строителството на аутобана има две досъдебни производства, водени от прокуратурата, които са за злоупотреби. „Дълъг период от време действията по тях са били блокирани, но от месец и половина се работи интензивно. Възложените ревизионни производства през лятото на 2021 г., които е трябвало да проследят паричните потоци за строежа на „Хемус“, не са били завършени и не са били в необходимия обем. С усилията на НАП, някои от тях са завършили вече и са дали възможност да се продължи работата по досъдебните производства.
Още вътрешнополитически новини – четете тук