В света на Формула 1 влиза българка, разказва CarMarket.bg. Това е 26-годишната бургазлийка Зоя Иванова. Това момиче е успокоение, че не всичко е загубено, че в България има и ще има много умни млади хора, че науката и стремежът за развитие и усъвършенстване ще надделее.
CarMarket.bg разказва за един млад човек, който решава математиката да е кодът на живота му. От малка Зоя гледа Формула 1 с баща си (и е първата българка, която стига до Alpine F1). Истинската й любов обаче е аеродинамиката и математиката. Това влечение се заражда с първия изгледан епизод на „Разследване на самолетни катастрофи“.
Тя завършва Математическата в Бургас, но липсата на специалност „Аеродинамика” в родните университети я кара да погледне към Великобритания. Подава документи в пет университета и приета е във всички, но избира този в Саутхемптън. Само там има специалност „Аеронавтика и Астронавтика“. Бакалавърската степен завършва с отличие.
„Колкото повече учех и трупах знания по аеродинамика, хоризонтите се разшириха и Формула 1 дойде на прицел. Тук се прилагат изключително сложни иновации, което още повече ме запали по спорта. Исках да подобря тестовата среда за аеродинамично и шумово тестване – звукът, който се получава при взаимодействието на вятъра с обекта на тестване. Всеки процес, получен от това взаимодействие – дали е турбулентното завихряне, ламинарният поток или разделянето на вятъра от повърхността на твърдия обект. Главната цел беше да оптимизираме фоновия шум и аеродинамичните способности, което да ни помогне в намаляването на звука, който летателните предмети произвеждат. Този проект беше спонсориран от „Еърбъс”. След положителното приключване на проекта, получих предложение да продължа обучението си с докторантура, работейки по още проекти на „Еърбъс”, разказва бургазлийката.
Зоя работи 4 години за гиганта Airbus. Работата ѝ там се е състояла в подобряване на тестовата среда за аеродинамично и шумово тестване. Това е звукът, който се получава при взаимодействието на вятъра с обекта на тестване. Главната цел била да се оптимизира фоновия шум и аеродинамичните способности, което да помогне в намаляването на звука, който летателните предмети произвеждат. Проектът бил спонсориран от „Еърбъс”, а след приключването му Зоя получава предложение да продължи обучението си с докторантура, работейки по още проекти на „Еърбъс”.
Тя публикува научна статия със супервайзъра си, в момента завършва друга научна статия, свързана с аеродинамичното и акустично изчисления на силите и шумът, предизвикан от колелата на колесник. Целта е да намери математическо уравнение, което ще оптимизира тестването в бъдеще.
„Ф1 винаги е била част от мен. Когато растях, изглеждаше изключително недостижимо – но надеждата умира последна. Докато учих по бакалавърската си степен, мечтата да работя във Ф1 започна да расте и пътят, който трябваше да поема – все по-ясен. По време на докторантурата започнах с четенето на допълнителни учебници по аеродинамика на болида и дизайн, записах се да обучавам студентите по експериментална аеродинамика на болида в нашия предмет през последните 4 години. Имах късмета да бъда извикана на няколко интервюта в Alpine и както казват – другото е история. Сега длъжността ми е „Младши аеродинамист”. В момента работя по тазгодишния болид – аеродинамичен дизайн, изчисления на експерименталните и компютърните симулации. Аеродинамиката е важен фактор във Ф1 – колкото по добър и оптимизиран аеродинамичен дизайн има болидът – толкова по-бързи сме. Разбира се, стратегията, двигателят , състезателите, динамиката на колата, хората и малкото късмет – това е рецептата за успех на всеки отбор. А отборът на Alpine е страхотен и задружен. Всичко в отбора е като добре смазана машина – всеки допринася със своята десета от секундата“, споделя още Зоя.
По думите й, всеки иска да достигне и надмине величието на най-добрия аеродинамичен дизайнер Ейдриан Нюи, но успехът не идва от първия път, категорична е бургазлийката. Тя допълва, че се стреми най-вече към личното подобряване, което да помогне на отбора й да спечели състезания и шампионати.
Още любопитни новини – четете тук