Хърватия и Словения са решили по два различни начина задачата за финансиране на пътната си мрежа. И двата изглеждат ефективни поне на пръв поглед.

Преди присъединяването си към ЕС през 2013, 6 години и половина след България и Румъния, което намирам за несправедливо, хърватите направиха с участието на държавата, с частно финансиране и с пари от европейски фондове около 2000 км магистрали. През чукари, през които в България никому не би хрумнало да прокарва пътища, а ако му хрумне, ще е само, ако може да се усвоят пари.

Но хърватите направиха безупречни пътища, през добре осветени тунели, превъзходна маркировка, отклонения за всички селища, да караш и да пееш. Повечето от магистралите сега са дадени на частни консорциуми и те събират пътни такси, честарина, както му казват по тия места.

Хърватия е тясна, но дълга и да минеш от единия до другия край, близо 500 километра, струва около 25 евро, които аз лично съм плащал с удоволствие.

Словенците постъпиха по друг начин. Словения е два и малко повече пъти по-малка като територия от Хърватия, но ако искаш да идеш от Хърватия в Италия, няма как, трябва да минеш през тази китна държава. За мен тя е по-добре уредена даже от Австрия, за Италия и дума да не става.

Словенците също имат пунктове за честарина, но не ги използват. Може да се останали от югославско време, може да се резултат от някой експеримент, не знам. Но стоят, преди тях има знаци за намаляване на скоростта и полицаи гледат отблизо дали имаш винетка. Ако нямаш – 500 евро.

Винетките са скъпи. За 60 километра за една седмица, по-малко няма – 15 евро. За две седмици не се продават (теоритично има), за месец вече е 30 евро.

Сега министър-председателят рече, че понеже българската ТОЛ-система се е закучила, държавата ще я направи и ще струва 200 милиона лева. По неговите сметки с българската честарина ще постъпват всекидневно милион и половина, значи за няма и четири месеца инвестицията ще се избие.

Супер.

Не разбирам много, а и не искам да се заяждам, но ми се види излишно да се градят пунктове, да се слагат по тях хора или автомати за плащане на такси.

По няколко причини.

Първо, може по примера на словенците просто да въведем адекватни цени на винетките и да се задължи полицията да следи. Без пари или срещу процент от глобите.

Второ, голяма част от тези проекто 200 милиона, които ще станат повече, дефинитивно ще бъдат откраднати.

Трето, трафикът, от който Борисов иска да събира честарина, в по-голямата си част не минава по магистрали, а по първокласни и второкласни пътища, където не е удобно (и в двата смисъла) да се турят пунктове за събиране на пари.

Четвърто, не се казва как ще бъде за туземците. Ние честарина ли ще плащаме или ще я караме на винетки.

Има и пето, шесто, седмо, ама не съм специалист.

Искам да кажа. Не ни трябва на гол тумбак ТОЛ.

И – да, смятам, че това е грабеж.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук