В кулоарите на парламента Кирил Петков съобщи, че „Продължаваме промяната“ внася  предложение за прекратяване на концесията на „Лукойл“върху пристанище „Росенец“ и завръщането му под контрола на българската държава. В изказването той обясни,  че това е единственият петролен терминал и е нормално да бъде управляван спрямо интересите на България, а не спрямо интересите на руско частно дружество.

Тук трябва да отбележим, че през 1999 г. единствената нефтена рафинерия в България преминава в ръцете на руския гигант „Лукойл“ по време на правителството на Иван Костов.  До 2011 година нефтеният пристанищен терминал край Бургас, който е единствен в страната, е държавен. След това при правителството на ГЕРБ е отдаден на концесия на „Лукойл“ за 35 години.

А през октомври миналата година служебният кабинет на Гълъб Донев тихомълком разреши на „Лукойл“ да остане концесионер на „Росенец“ за още 24 години до 2046 г. въпреки санкционния режим на ЕС по отношение на руския петрол заради агресията на Русия срещу Украйна.

Малко след това тогавашният служебен министър на транспорта Христо Алексиев оправда това решение с дерогацията, която правителството на Кирил Петков поиска и Европейската комисия предостави на България, до края на 2024 г. петролното ембарго на ЕС срещу Русия да не важи за страната.

Решението на кабинета на Гълъб Донев бе в три точки. Като съществена е първата.

„1. Разрешава продължаването на изпълнението на Договора за предоставяне на концесия върху Пристанищен терминал „Росенец“, част от пристанище за обществен транспорт Бургас, сключен на 12 май 2011 г. между министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и „Лукойл Нефтохим Бургас“ АД“, гласи решението на кабинета.

Въпреки тези свръхпротекционистки политики от страна на българските правителства през годините, „Лукойл“ дълго време отказваше да плаща данък печалба в България въпреки приходите си от по няколко милиарда на година. По този начин ощети държавата ни с много милиони.

„Контролът на това пристанище е ключов за българската държава“, каза още Петков. Според него всички ключови инфраструктури трябва да бъдат под контрола на България, особено тези по границата.

Наша стратегическа цел е влизането в Шенген и това е една голяма и ясна стъпка в тази посока, отбеляза Кирил Петков.

„Тази стъпка е в съответствие и с регламента на Европейския съюз във връзка със санкциите срещу войната, по този начин заявяваме ясно, че Шенген е наша национална цел, че няма да се предават български ключови обекти без мотиви“, посочи той.

Според него предложението ще бъде подкрепено и от ГЕРБ-СДС.

„Българската граница става под български контрол и може да казваме на нашите европейски партньори, че не би трябвало да се притесняват за този обект оттук нататък“, каза още Кирил Петков.

Той обясни, че „Лукойл“ ще продължи да оперира на пристанището чрез заплащане на такси.

Това ще се случи в максимално кратък срок, щом това решение бъде взето, то ще бъде изпълнено, отбеляза Петков. Министерството на транспорта е с пълните възможности да оперира това пристанище, добави той.

„От години говорим за това, че българската държава трябва да възстанови контрола върху това пристанище „Росенец“ и сега, когато Русия обяви България за вражеска страна във войната, която води в Украйна, предприемаме действия да се ограничат възможностите Русия да използва българска инфраструктура, това е основната цел“, каза съпредседателят на „Демократична България“ Атанас Атанасов.

„Имаме данни, че освен всичко друго, там минава контрабанда и голяма част от нефта, който се внася, не се декларира пред българската държава“, допълни той. Според него приходите, които реализират концесионерите, отиват за подпомагане на Русия във войната.

Още вътрешнополитически новини – четете тук

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук