Предпочитаният вид транспорт на севернокорейския лидер Ким Чен Ун е бавно движещ се, но луксозно обзаведен тъмнозелен влак.
Джо Байдън има своя Air Force One. Риши Сунак има флот от самолети и хеликоптери на Кралските военновъздушни сили. А когато Ким Чен Ун реши да направи едно от редките си пътувания извън Северна Корея, той използва брониран влак.
Тъмнозеленият локомотив на севернокорейския лидер пристигна в руския пристанищен град Владивосток във вторник сутринта. Там той ще се срещне с Владимир Путин за разговори относно желанието на Русия да закупи боеприпаси от севернокорейските съюзници.
Това е първото пътуване на Ким извън Северна Корея, след като заради пандемията от Covid-19 страната затвори границите си. Това е и втората му среща с Путин. Двамата проведоха разговор в източния руски град през април 2019 година.
Срещата между двамата лидери ще се състои в края на пътуването на Ким, което започна от севернокорейската столица Пхенян. То продължи приблизително 20 часа, по време на които Ким почиваше в луксозно декорирани вагони, които се движат със скоростта на охлюв през Северна Корея.
Съобщава се, че Ким не споделя страха от летене със самолет, който принудил баща му Ким Чен-ир да пътува на дълги разстояния само с железопътен транспорт. Припомняме, че той е летял за срещата си с Доналд Тръмп в Сингапур през 2018г. и за срещата си с китайския лидер Си Дзинпин, проведена през същата година в китайския град Далян.
Но бронираният влак изглежда е предпочитаният начин на транспорт на Ким. Той има няколко спални и заседателна зала, оборудвани с монтирано на стената осветление, тъмна дървена ламперия и червеникаво-розови кожени кресла. С него той пропътува цели 4500 км през Китай за втората му среща с Тръмп в Ханой през 2019 г. Това му отне два дни и половина.
Само малцина избрани са виждали известния влак на Ким отвътре.
Сред тях е руският служител Константин Пуликовски, който в книгата си „Ориент Експрес“ разказва за изисканото меню, което се предлагало по време на пътуване с Ким Чен Ир из Далечния изток на Русия. Пътниците можели да избират от еклектична гама корейски и японски ястия, винена листа, която включвала Бордо и Бургундско, разказва Пуликовски. Той добавя, че забавлението било осигурено от млади певици, наричани „дами диригенти“.
Защитата на севернокорейските династични лидери, за които се твърди, че са параноични по отношение на личната си сигурност, се подсилва от бронирани плочи, монтирани под вагоните, използвани за жилищни помещения и срещи.
Според статия в южнокорейски вестник от 2009 г., влакът на семейство Ким се състои от 90 вагона. Обикновено той пътува заедно с два други влака – един отпред, който се занимава със сигурността, и друг отзад, пригоден за за бодигардовете и персонала.
Около 100 агенти по сигурността се изпращат до гарите по пътя, за да търсят бомби, пише вестникът, позовавайки се на информация, предоставена от южнокорейското и американското разузнаване, както и от свидетелства на севернокорейски дезертьори. Когато влакът на Ким се приближи до някоя гара, захранването на останалите релси се спира, за да не преминават други влакове в региона.
Размерът на влака и допълнителното тегло от бронираните му части поддържат средната му скорост до спокойните 60 км/ч. Това дава на Ким достатъчно време да реши какво ще поиска в замяна на артилерийските снаряди и противотанковите ракети, които привлякоха окото на Кремъл.
Любопитен факт е, че Ким не е единственият, пътувал от Северна Корея в чужбина с влак. През 2021 г. група руски дипломати и техните семейства успяха да се приберат вкъщи с ръчно задвижвана железопътна количка.
*Текстът е публикуван в „Гардиън“. Преводът е на ДЕБАТИ.БГ.
Още любопитни новини – четете тук