Шенгенското пространство позволява на над 400 милиона души да пътуват свободно между отделните държави членки, без да преминават през граничен контрол.
Какво представлява Шенгенското пространство?
Шенгенското пространство е едно от основните постижения на европейския проект.
Началото му беше поставено през 1985 г. като междуправителствен проект между пет държави от ЕС – Франция, Германия, Белгия, Нидерландия и Люксембург – и постепенно се разшири, за да се превърне в най-голямата зона за свободно пътуване в света.
Шенген е името на малко село в Люксембург
на границата с Германия и Франция, в което през 1985 г. е подписано Шенгенското споразумение, а през 1990 г. – Шенгенската конвенция.
За държавите, които са част от пространство без граничен контрол по вътрешните граници, това означава, че:
- не извършват проверки по вътрешните си граници, освен в случай на конкретна заплаха;
- осъществяват хармонизиран контрол по външните си граници въз основа на ясно определени критерии.
Наборът от правила, уреждащи Шенгенското пространство, се нарича Кодекс на шенгенските граници.
Кои държави са част от Шенгенското пространство?
Днес Шенгенското пространство обхваща над 4 милиона квадратни километра с население от почти 420 милиона души и включва 27 държави:
- 23 от 27-те държави – членки на ЕС;
- всички членове на Европейската асоциация за свободна търговия (Исландия, Лихтенщайн, Норвегия и Швейцария).
На 1 януари 2023 г. Хърватия стана 27-ата страна, напълно присъединила се към Шенгенското пространство.
Контролът по вътрешните граници с България, Кипър и Румъния все още не е премахнат,
а Ирландия не е част от Шенгенското пространство.
Какви са ползите от Шенгенското пространство?
Шенгенското пространство позволява на над 400 милиона души да пътуват свободно между отделните държави членки, без да преминават през граничен контрол.
Ежедневно около 3,5 милиона души преминават вътрешните граници, за да работят, учат или за да посетят семействата и приятелите си, а почти 1,7 милиона имат постоянен адрес в една от държавите на Шенгенското пространство, но работят в друга от тях.
Ежегодно европейците извършват около 1,25 милиарда пътувания в рамките на Шенгенското пространство, което е от голяма полза и за туристическия и културния сектор.
3,5 милиона души пресичат вътрешните граници всеки ден
Шенгенското пространство носи значителни икономически ползи за всички граждани и предприятия в участващите в него държави. То е замислено като основа на Европейския съюз и на единния пазар като цяло.
Могат ли граждани на държави извън ЕС да се възползват от Шенгенското пространство?
Гражданите на държави извън ЕС, които живеят в ЕС или посещават ЕС като туристи, студенти по програми за обмен или със служебна цел, също могат да се придвижват свободно в различните държави от Шенгенското пространство, без да преминават през граничен контрол.
За пътуващите, които преминават транзитно или възнамеряват да останат в Шенгенското пространство за кратък период от време, ЕС е установил общи визови правила.
За ефективното функциониране на Шенгенското пространство без граници е необходима обща визова политика на ЕС, тъй като тя улеснява влизането на лица, посещаващи ЕС, като същевременно укрепва вътрешната сигурност.
Как Шенгенското пространство подобри сигурността в ЕС?
Една от основните цели на Шенгенското пространство е да защитава своите граждани чрез засилено сътрудничество между полицията, митническите органи и органите за контрол на външните граници на всички държави членки.
Тези нови форми на сътрудничество бяха въведени, за да се компенсират рисковете от пропуски в сигурността, произтичащи от премахването на контрола по вътрешните граници.
Вътрешният министър за Шенген: Не приемаме бежанци от Сирия и Афганистан
В контекста на сътрудничеството в областта на правоприлагането Шенгенското пространство дава възможност за:
- по-добри системи за комуникация между полицейските сили;
- преследване на престъпници по гореща следа;
- трансгранично наблюдение на заподозрени лица;
- оперативна взаимопомощ;
- директен обмен на информация между полицейските служби.
Това е огромно предимство в борбата с тероризма и с тежката и организираната престъпност, включително трафика на хора и незаконната миграция.
Как отделните държави се присъединяват към Шенгенското пространство?
Държавите, които желаят да се присъединят към Шенгенското пространство, трябва да изпълнят набор от предварителни условия.
Те трябва:
- да прилагат общия набор от шенгенски правила (т.нар. „достижения на правото от Шенген“), например по отношение на граничния контрол, издаването на визи, полицейското сътрудничество и защитата на личните данни;
- да поемат отговорност за контрола на външните граници от името на други държави от Шенгенското пространство и за издаването на единни шенгенски визи;
- да си сътрудничат ефективно с правоприлагащите органи в други държави от Шенгенското пространство с цел поддържане на високо равнище на сигурност след премахването на контрола по вътрешните граници;
- да се свържат с Шенгенската информационна система (ШИС) и да я използват;
- Държавите, които желаят да се присъединят към Шенгенското пространство, трябва да преминат през поредица от оценки, за да се определи дали отговарят на условията, необходими за прилагането на шенгенските правила.
След като оценката потвърди готовността на дадена държава членка да се присъедини към Шенгенското пространство без контрол по вътрешните граници, всички останали членове на Шенгенското пространство трябва да одобрят решението с единодушие, след консултация с Европейския парламент.
Възможно ли е повторно въвеждане на граничен контрол в рамките на Шенгенското пространство?
В периода между 2020 и 2022 г., във връзка с COVID-19 няколко държави от ЕС решиха да възстановят контрола по вътрешните граници.
Граничният контрол е бил въвеждан повторно и при други обстоятелства, включително през 2015 г., след терористични нападения или увеличаване на миграционните потоци към ЕС.
Фалшиви новини: България ще прибере 6000 сирийци и афганистанци, за да влезе в Шенген
Към повторно въвеждане на граничен контрол на вътрешните граници следва да се прибягва само в краен случай.
При извънредни обстоятелства
Кодексът на шенгенските граници позволява на държавите членки да въведат повторно контрол на някои вътрешни граници в случай на извънредни обстоятелства, които излагат на риск цялостното функциониране на Шенгенското пространство.
В такава ситуация Съветът, въз основа на предложение от Европейската комисия, може да препоръча на една или повече държави членки да въведат повторно граничен контрол.
Проверките, въвеждани в случай на извънредни обстоятелства, изискват одобрението на Съвета.
Реагиране на сериозна заплаха
Кодексът на шенгенските граници предвижда също, че държавите членки могат да въвеждат временен граничен контрол в отговор на сериозна заплаха за обществения ред или вътрешната сигурност.
В този случай съответната държава членка трябва да уведоми Комисията и другите държави от ЕС най-малко четири седмици преди въвеждането на проверките или в по-кратък срок, ако обстоятелствата не са известни предварително.
Това повторно въвеждане на вътрешни проверки не изисква одобрението на Съвета.
Как са защитени външните граници на Шенгенското пространство?
ЕС и неговите държави членки са установили конкретни мерки за опазване на сигурността на Европа и укрепване на външните граници на ЕС.
Те включват например създаването на Европейската агенция за гранична и брегова охрана (Frontex) и разработването на Шенгенската информационна система (ШИС).
Органите в целия ЕС използват ШИС за въвеждане или проверка на сигнали за издирвани или изчезнали лица и вещи. Системата съдържа около 91 милиона сигнала, а извършените в нея през 2019 г. справки от органите са над 6,7 милиарда.
Освен това ШИС предоставя указания на органите относно това как да се реагира, когато бъде намерено дадено лице или предмет, например:
- задържане на издирвано лице;
- защита на уязвимо лице в неизвестност;
- изземване на незаконна или открадната вещ;
- Следните ИТ инструменти, които ще подпомогнат борбата с престъпността и опазването на границите, се усъвършенстват или са в процес на разработване.
Как Шенгенското пространство се адаптира към новите предизвикателства?
В момента ЕС работи по актуализация на Кодекса на шенгенските граници, като отчита предизвикателствата през последните години, включително масовия приток на мигранти през 2015 г. и пандемията от COVID-19 през 2020 – 2022 г.
Тази реформа:
- ще предостави нови механизми за борба с инструментализирането на миграционните потоци;
- ще създаде нова правна рамка за мерки по външните граници в случай на здравна криза;
- ще актуализира правната рамка за повторно въвеждане на контрол по вътрешните граници;
- ще позволи използването на алтернативни мерки за повторно въвеждане на граничен контрол по вътрешните граници.
Материалът е публикуван на страницата на Европейския съвет.
Още новини от деня – четете тук