България е ключов фактор за спирането на трафика на мигранти към Великобритания.
Това се посочва в репортаж на френската AFP за състоянието на мигрантския поток през страната ни.
Агенцията пише, че граничният пункт „Капитан Андреево“ е един от най-натоварените в Европа и се е превърнал в фокус на вниманието.
Въпреки че пунктът е на повече от 2500 км от Ламанша, той е от решаващо значение за пропускането на мигранти в Европа. Великобритания полага усилия за пресичането на рекордния брой мигранти без документи, преминаващи с малки лодки. Властите в страната установяват, че пътят им минава именно през „Капитан Андреево“.
През последната година властите са конфискували гумени лодки, моторни катери и камиони, пътуващи към Западна Европа. В края на 2022 година британските власти се обърнаха към България, за да бъде предотвратено влизането в Европейския съюз на малки лодки, използвани за рисковани пътувания, пише AFP.
Митничари, подпомагани от специално обучени кучета, проверяват стотици камиони, пътуващи на Запад, през ГКПП „Капитан Андреево“ всеки ден, след като преминат през рентгенов скенер. Според служителите, специалната форма на двигателите на лодките е лесно разпознаваема, а с времето те са станали по-добри в откриването на торбите, в които са сгънати надуваемите лодки.
Британските власти са изпратили специално обучено куче, което да открива миризмата на гума. В същото време те са предоставили и близо 1,4 милиона евро за обучението на персонала и осигуряването на оборудване, включително дронове за наблюдение.
По време на посещението си в София през февруари, британският външен министър Дейвид Камерън заяви, че партньорството с България е жизненоважно за спирането на „незаконната… ужасна търговия с хора“, тъй като „много губят живота си“.
Великобритания е започнала подобно сътрудничество и с Франция.
„От политическа гледна точка това е голям проблем“, особено след като през 2016 година Великобритания гласува за излизане от Европейския съюз, каза Нандо Сигона, експерт по международна миграция в Бирмингамския университет.
„Едно от обещанията за Брекзит беше да се „върне контролът“ върху границите на Обединеното кралство“, каза той пред АФП.
През първото тримесечие на 2024 година британските служители са обработили 5373 мигранти, които са акостирали на южноанглийския бряг, след като са прекосили Ламанша с малки плавателни съдове. Това е близо 42% увеличение спрямо миналата година, според данни на британското вътрешно министерство.
От началото на годината най-малко седем мигранти, включително седемгодишно момиче и 14-годишно момче, са загубили живота си в опит да достигнат Англия. През 2023 година през Ламанша са пристигнали общо близо 30 000 души. По-голямата част от мигрантите са афганистанци, иранци, турци, еритрейци и иракчани.
Споразуменията на британското правителство с няколко европейски държави, по-специално с Албания – които доведоха до рязко намаляване на броя на пристигащите от балканската страна – „дават известен ефект“, каза Сигона.
Въпреки това „каналджийските мрежи са много устойчиви и непрекъснато се откриват и преследват други източници на лодки“, каза той.
„Не можете да решите проблема, като се справите с последствията“, каза Николай Познер, говорител на френската група за помощ „Утопия 56“, като отбеляза, че тези лодки са се появили за първи път през 2018 година, когато контролът на пътните контролно-пропускателни пунктове е бил затегнат.
Още международни новини – четете тук