APPLE

Брюксел смята, че App Store на Apple не отговаря на новите правила на ЕС за конкуренцията, предназначени да насърчат появата и развитието на стартиращи предприятия на континента. 

Apple и Европейската комисия отново са в спор. В понеделник Брюксел подготви почвата за налагане на гигантска глоба на американската компания, като изрази предварително мнение, че нейният App Store не отговаря на новите правила за конкуренция на ЕС – мнение, което се отрича от Apple, заради което компанията може да бъде принудена да промени начина си на работа. 

 

„Правилата на App Store нарушават Регламента за цифровия пазар (DMA), като пречат на разработчиците на приложения да насочват потребителите към алтернативни канали за разпространение на оферти и съдържание“, се казва в „предварителното становище“ на Брюксел.

Apple изгради успеха си върху затворена екосистема около iPhone и iPad, като контролира всичките им параметри, позовавайки се на изискванията за сигурност и по-голямо удобство за потребителите. Тази философия е в пряко противоречие с европейските правила за конкуренция. 

 

„През последните няколко месеца Apple направи редица промени, за да се съобрази с DMA (…) Убедени сме, че нашият план е в съответствие“ със закона, заявиха от калифорнийската група. 

 

„Всички разработчици в ЕС имат възможност да използват функционалностите, които въведохме, и по-специално възможността да насочват потребителите към интернет, за да правят своите покупки“, твърди тя. 

 

Становището, публикувано в понеделник, след разследването, което започна на 25 март, е първото съгласно новите правила за конкуренция на DMA, които станаха задължителни в началото на март.

 

Право на защита 

Сега Apple може да упражни правото си на защита, като получи достъп до досието и отговори писмено на предварителните констатации. Ако те бъдат потвърдени, Комисията ще приеме окончателно решение за несъответствие до края на март 2025 г. 

Тогава на Apple може да бъде наложена глоба в размер до 10% от световния й оборот – или над 30 млрд. евро въз основа на миналогодишните продажби. Сумата може да достигне дори до 20% в случай на повторно нарушение… ако американският гигант не промени App Store по начин, който ЕС счита за задоволителен.

Може да бъде наложена и дневна санкция в размер на 5% от дневните му приходи. И накрая, отстраняването му от европейския пазар като крайно средство. 

Съгласно DMA „компаниите, разпространяващи своите приложения чрез App Store, трябва да могат безплатно да информират своите клиенти за по-евтини алтернативни възможности за покупка, да могат да ги насочват към тези оферти и да им дават възможност да правят покупки“, обяснява Комисията. 

Брюксел смята, че това все още не е така, въпреки многократните предупреждения от страна на ЕС и промените, направени от Apple.

 

Защита на появата и растежа на стартиращите предприятия в Европа

 

Това е стар спор между американския гигант и европейския орган за защита на конкуренцията. На подобно основание в началото на март Комисията наложи на групата от Купертино глоба в размер на 1,8 млрд. евро. Разследването, започнало през юни 2020 г. беше в следствие на жалба от платформата за стрийминг на музика Spotify. 

Apple, която смята, че е на чисто, е подала жалба до съда на ЕС за отмяна на тази санкция, която произтича от антитръстовите правила, които вече са в сила пред DMA. Новият регламент, който позволява да се предприемат по-бързи и по-силни действия срещу злоупотреби с конкуренцията от страна на цифровите гиганти, беше въведен, за да се защити появата и развитието на стартиращите предприятия в Европа и да се предложи на потребителите по-голям избор.

 

„Решени сме да използваме ясния и ефективен инструментариум на DMA, за да сложим бърз край на една сага, която вече продължава твърде много години“, заяви европейският комисар по цифровите технологии Тиери Бретон, обвинявайки Apple, че „изтласква иновативните компании“. 

На 25 март Комисията започна друга процедура срещу Apple за това, че не е предложила на потребителите лесна за достъп алтернатива на своя уеб браузър Safari.

В резултат на процедурата по DMA обаче изпълнителният орган на ЕС приключи антитръстовото разследване, започнало през юни 2020 г., което беше насочено към таксите, начислявани на разработчиците за всяко изтеглено приложение, и трудностите при достъпа до алтернативни магазини за приложения. Продължава разследването на ценообразуването на Apple за електронни книги и аудиокниги. 

Освен за Apple, DMA се прилага и за четири други американски гиганта – Alphabet, Amazon, Apple, Meta и Microsoft, както и за социалната мрежа TikTok, собственост на китайската група ByteDance, и холандската платформа за хотелски резервации Booking. Започнати са и разследвания на Alphabet (Google) и Meta (Facebook, Instagram) за неспазване на новия регламент.

Статията е достъпна в Forbes

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук