Изложбата на русенския музей „Пафтите – вселена от знаци“ привлече значително внимание в Търговище. Експозицията, разположена в Славейкото училище – част от музейния комплекс в града, беше открита от Магдалена Жечева, директор на Регионалния исторически музей (РИМ) в Търговище. Автор на изложбата е Десислава Тихолова, уредник в отдел „Етнография“ на РИМ – Русе. Тя коментира пред аудиторията спецификите на пафтите в българската народна култура, както и разнообразните орнаменти, с които тези женски бижута са декорирани.
Магдалена Жечева сподели, че изложбата представя изключително красиви и майсторски изработени творби на български занаятчии.
Според Тихолова, пафтите представляват чуждо наследство, наследено от Османската империя, но въпреки това отразяват българските майстори и техните виждания за света. Тя подчерта, че интересът на специалистите е насочен към метала и изображенията, използвани при изработването на пафтите. „Когато българските майстори се вдъхновят от тези модели, те добавят традиционни български мотиви“, каза тя и добави, че пафтите в изложбата са подредени по тематично изобразените мотиви.
Някои изработки изобразяват пространства, докато други са с геометрични форми и небесни тела. Тихолова даде за пример пафта от фонда на Търговищкия музей, на която Слънцето е представено с очи, сякаш е жив организъм, подобно на описанията в народните приказки и песни.
Тя отбеляза, че пафтите с религиозни мотиви са преобладаващи сред заможните хора. Те са символ на лукса и финансовото положение на носителя, допълни етнографът. Чрез изобразените християнски светци и символите на вярата, те отразяват религиозната култура на създателя си.
В музейните експозиции могат да бъдат видяни и други интересни предмети с архитектурни визуализации, представящи различни растения и животни.
Интересно е, че повечето пафти с религиозни мотиви са донесени в България от Божи гроб, заяви Десислава Тихолова. Тя обясни, че това е знак за способността на хората да пътуват и да оценяват красивото и скъпото, донесвайки го обратно у нас, за да могат и нашите занаятчии да го адаптират. Според нея, пафти, притежавани от музеите, са изработени от неизвестни, но български майстори, отразяващи тяхното виждане за заобикалящия ги свят.
Авторът на изложбата отговаря на множество въпроси от публиката относно защитните свойства на пафтите, техните орнаменти, както и специфичната им роля и значение в българската народна традиция.