Област Смолян се представя като туристическа дестинация в Китай, каза пред БТА Момчил Караиванов, представител на Българо-китайското дружество „Приятели на Китай“ в Смолян. Планинският регион се промотира на китайския пазар, благодарение на популярността на Момчиловци – известно име, свързано с млечни продукти, утвърдени от 2009 година. Рекламната инициатива надхвърля представите на китайските потребители за Момчиловци, сочейки Родопите и разнообразието от туристически възможности в региона.
Момчиловци, Родопите, Пампорово и Смолянска област участваха с щанд на туристическо изложение в Нинбо, Китай, информира Караиванов. Българското присъствие е сериозна стъпка, целяща да запознае целия район с огромния туристически пазар на Китай. Успехът на млякото „Момчиловци“ може да привлече китайски туристи към Родопите, а идеята на рекламната кампания е да представи цялостен туристически опит, който да превърне „Пътя на млякото“ в дългосрочен маршрут, смятат от дружеството в Смолян. Българският щанд бе награден с отличие за международно сътрудничество на изложението, което е добър знак, че сме на прав път.
Всеки китаец, с когото разговаряхме, знаеше за Момчиловци, а популярността му е свързана с марката мляко, сподели Сийка Суркова, кмет на Момчиловци.
На изложението в Нинбо обяснихме на китайските гости, че родопското мляко, познато като храна за дълголетници, притежава уникални качества именно в нашия регион, разясни Караиванов. Той смята, че потенциалът за развитие на туристически продукти за китайския пазар е значителен, като се има предвид, че средната класа в Китай наброява между 300 и 500 милиона души, според наскоро публикувани данни.
Китайците изглежда са изключително заинтересовани от темата за дълголетие, подчерта Суркова. Тя отбеляза, че това е наблюдавано по време на посещенията ѝ в Азия и сътрудничеството с китайската компания „Брайт фуудс“, производител на мляко с марката „Момчиловци“.
Името на родопското село се промотира в рекламите на мляко в праймтайм по националната им телевизия, добави Момчил Караиванов.
Признанието на Момчиловци извън китайската стена вече е привлякло много туристи в Родопите през последното десетилетие. Тази година селото отново посреща туристически групи от Китай, което свидетелства за възобновяване на маршрута към Родопите след ограниченията за пътуване по време на пандемията от COVID. В Момчиловци продължават да се провеждат курсове по китайски език, които включват и местни хотелиери.
Българските участници в изложението в Нинбо се върнаха с впечатленията, че дестинации и курорти в планината са ценени на китайския пазар. В сравнение с подобни български условия за ваканция, настаняването в луксозни туристически къщи в планинските райони е много по-скъпо от престоя в техните мащабни курорти, уточни кметът на Момчиловци. Плановете за привличане на туристи от Китай за момента се сблъскват с две основни пречки – България все още не е част от сухопътния Шенген и липсва директна въздушна връзка с Китай. Издаването на шенгенски визи би дало възможност на китайците да посещават страната ни като туристи, обясни Момчил Караиванов. Той добави, че рекламната акция за популяризиране на Смолян и Родопите в Китай предшествува разрешаването на тези проблеми, а идеята е регионът да стане разpoznяем за китайските туристи в близко бъдеще.
На туристическото изложение в Китай бяха представени всички общини от област Смолян, с акцент върху възможностите на Пампорово като ски дестинация, както и балнеоложките центрове в Девин и Баните, и културно-историческите обекти. Презентацията беше придружена от марката „Родопи – планина по-близо до звездите“, включваща изпълнения на известната родопска песен „Излел е Дельо Хайдутин“, звуци на „101 каба гайди“, Роженската обсерватория, тракийското наследство и Орфей, както и отрицателната йонизация, характерна за Смолянските езера, Момчиловци и Пампорово. Информационната кампания в Азия се основава и на множество други български символи и туристически атракции, тъй като според Момчил Караиванов, усилията за привличане на китайски туристи следва да бъдат свързани с по-мащабен туристически продукт, който не се ограничава само в границите на Родопите.
Участието на България в изложението в Нинбо е реализирано с партньорството на Китайския културен център в София, уточни Момчил Караиванов. Според него, културите на Китай и България са достатъчно древни и трябва да продължат своето сътрудничество.