Европейската автомобилна индустрия завършва една година, която не може да бъде наречена успешна. Но предизвикателствата пред този жизненоважен за икономиката на Европейския съюз сектор едва ли ще бъдат разрешени и през новата 2025 г.
Автомобилните производители се сблъскват с различни проблеми. Най-значителен е намалялото търсене на електрически коли, особено при строгите екологични изисквания на ЕС.
Целта на Европейския съюз е страните-членки да преминат към изцяло електрическа мобилност. Въпреки това, преходът е сложен, тъй като интересът на потребителите към електрическите автомобили намалява. Причините зад това са относително високите цени на повечето модели, ограниченията в пробега при едно зареждане на батериите, както и бавното развитие на инфраструктурата за зарядни станции, заявяват експерти.
Още едно сериозно предизвикателство за европейските автомобилни производители е разрастващата се конкуренция от китайски автомобилни компании, които са определени като нелоялни.
Заплаха от митата на Тръмп
Кризата в автомобилната индустрия на ЕС може да се задълбочи, ако бъдат наложени по-високи мита на вноса в Съединените щати. Новоизбраният президент Доналд Тръмп многократно е посочвал, че след встъпването си в длъжност в края на януари 2025 г. администрацията му ще увеличи митата на вноса от редица държави, включително от Европейския съюз.
Очаква се европейските производители на автомобили да загубят до 17% от комбинираните си годишни основни печалби, ако САЩ наложат по-високи вносни мита, според доклад на международната рейтингова агенция „S&P Global“, представен в края на ноември.
Луксозният производител „Джагуар Ленд Роувър“ и шведската компания „Волво Карс“ са изложени на най-голям риск от взимането на подобни решения за увеличаване на митата, поради факта, че голяма част от производството им се намира в Европа.
„S&P Global“ посочва, че намалението на печалбата на компаниите в резултат на по-високите вносни мита може да доведе до понижаване на техния кредитен рейтинг.
Екологичните изисквания на ЕС
Юлия Полисанова, старши експерт от неправителствена организация, работеща по въпросите на устойчивия и екологичен транспорт, определя перспективите пред европейските производители на автомобили като „доста мрачни“.
„Те изостават в електрическата мобилност, производството им не може да се сравни с това на китайските им конкуренти. И всичко това не е по вина на никого освен самите производители“, посочва Полисанова в разговор с медии.
В контекста на това, екологичните изисквания за новите автомобили в страните от ЕС стават все по-строги. Те са част от плана на съюза за справяне с климатичните промени, одобрен през 2019 г. Около 2050 г. икономиката на страните от съюза трябва да бъде реформирана, така че да не генерира вредни парникови газове.
Към 2030 г. новите автомобили трябва да отделят 55% по-малко въглероден диоксид, а микробусите – 50%. Преходът към икономика с нулеви нетни емисии след 2035 г. включва забрана на производството на нови коли с двигатели с вътрешно горение, уверяват експерти.
От началото на новата година, емисиите от новите автомобили не трябва да надвишават 93,6 грама въглероден диоксид на километър. Този лимит е по-нисък от предишния, който бе 95 грама.
Според последни данни, само новите автомобили от „Волво Карс“, „SAIC“ и „Тесла“ изпълняват критерия на ЕС за емисии от 93,6 грама въглероден диоксид на километър, посочват от Ройтерс.
„Тесла“ е американска компания, „SAIC“ е китайски производител, а „Волво Карс“ е шведска фирма, която е собственост на китайския концерн „Джийли Холдинг“.
При надвишаване на допустимите емисии, производителите могат да получат сериозни глоби, достигащи до 15 млрд. евро, посочва шефът на „Рено“. Той е председател и на Европейската асоциация на автомобилостроителите.
По-високи цени на нови коли с бензинови двигатели
На фона на всичко това, европейските автопроизводители увеличават цените на новите коли с бензинови двигатели, но предлагат отстъпки на клиентите, които избират електрически превозни средства.
Цените на новите бензинови модели на „Фолксваген“, „Стелантис“ и „Рено“ вече са повишени.
Експертите отбелязват, че това е стратегия на производителите да насочат потребителите към електрическите модели.
„Автомобилните компании започват да внедряват ценови стратегии, целящи увеличение на търсенето на електрически автомобили. Чрез това те се опитват да отговорят на екологичните норми и да избегнат глоби“, казва експертът Беатрикс Кайм.
През последния месец „Пежо“, част от „Стелантис“, повиши цените на моделите си с 500 евро във Франция.
Изключение правят превозните средства с напълно електрическо задвижване, които останаха на старите си цени.
„Рено“ също увеличи цените на някои модели с бензинови двигатели; например, новото „Рено Клио SCE 65“ е с 300 евро по-скъпо, но цените на хибридите не бяха променени.
Прогнозите са, че „Фолксваген“ ще бъде най-потърпевша от новите екологични норми, които влизат в сила в началото на 2025 г.
В последните месеци, германският концерн намали цените на своите компактни електрически модели „АйДи3“, като в Германия те вече струват под 30 000 евро, върху което съобщават от Ройтерс.
Призив към ЕС
Автомобилни компании, представени от Европейската асоциация на автомобилостроителите, призоваха за помощ от институции на ЕС.
„Намаляването на пазарния дял на електрическите автомобили е тревожен сигнал за индустрията и политиците“, посочва асоциацията и призовава за бързи мерки преди 2025 г.
„Трябва да бъде намерено решение по-скоро“, отбелязва шефът на „Рено“.
„Ако позицията на Европейската комисия не се промени, автомобилните компании ще трябва да отделят милиарди евро за евентуални глоби, които биха могли да бъдат използвани за инвестиции“, каза старши представител на индустрията.
Юлия Полисанова, експерт в „Транспорт и околна среда“, не е съгласна с призивите за смекчаване на екологичните изисквания. Според нея, намаляването на стандартите няма да увеличи продажбите на европейските автомобилни компании, а спазването им е от важно значение за повишаване на конкурентоспособността.
Европейската комисия, отговоряйки, заяви, че не планира промени в целите за намаляване на въглеродните емисии при новите автомобили, които ще влязат в сила през 2025 г.
Китайците идват!
Европейският съюз също така реагира на оплакванията на автомобилните компании относно нелоялната конкуренция от китайски производители. Те предлагат на европейски пазари електровани коли на дъмпингови цени, субсидирани от китайските власти.
Китайските субсидии са забранени от законодателството на ЕС, тъй като нарушават правилата за защита на конкуренцията.
В отговор, ЕС наложи допълнителни мита върху внесените електрически превозни средства от Китай.
От края на октомври 2024 г. електрическите превозни средства, произведени от китайски компании, ще бъдат облагани с мита до 45,3% от обявената им стойност при внос в ЕС.
На 12 юни, ЕК предложи новите тарифи след разследване, започнало през септември 2023 г., свързано с обширните субсидии на китайските производители.
Търговските защитни мерки се прилагат, тъй като китайските компании получават предимство чрез незаконни субсидии, заяви ЕК през юни.
Акциите поевтиняват
Проблемите на европейските производители са се отразили и на борсовата им стойност. Акциите на „Фолксваген“, „Мерцедес“ и „БМВ“ намаляват, както и тези на „Стелантис“.
Главният изпълнителен директор на „Стелантис“ Карлос Таварес напусна поста си в началото на декември след спад на продажбите на автомобилната група.
Сред марките, притежавани от „Стелантис“, са „Опел“, „Пежо“, „Алфа Ромео“, „Ситроен“ и „Додж“.
Проблемите на „Фолксваген“
Ситуацията на „Фолксваген“ е показателна за трудностите, пред които са изправени много европейски производители. Групата, освен VW, включва марки като „Ауди“, „Шкода“, „Сеат“ и „Порше“.
През октомври, „Фолксваген“ отчете спад от 0,1% на продадените нови автомобили в сравнение с предходната година, с над 287 000 реализирани продажби в Европа.
Въпреки нарастващия пазарен дял, печалбата намалява с 42% през третото тримесечие 2024 г. – най-слабиот резултат за последните три години.
Финансовият директор на „Фолксваген“ Арно Антлиц съобщи, че търсенето на автомобилите намалява, като компанията не може да продаде около 500 хиляди бройки.
Той посочи, че фирмата инвестира повече в поддържането на марката „Фолксваген“, отколкото печели.
„Фолксваген“ планира стратегия за намаляване на разходите, включително 10% намаление на заплатите на служителите и потенциално затваряне на заводи в Германия.
Компанията не е затваряла заводи в Германия през 87-годишната си история, а недоволството на работниците се увеличава.
Протестите в заводите на „Фолксваген“ струват на компанията около 40 000 евро на минута, посочват източници.
Като за последица на трудностите, „Ауди“ обяви затварянето на завода си в Брюксел в края на февруари 2025 г.
Какво следва?
„Фолксваген“ и други компании преминават през значителни предизвикателства, свързани с прехода към електрически превозни средства в отговор на новите екологични изисквания на ЕС. Нарастващото търсене на китайски електрически автомобили допълнително утежнява ситуацията.
Анализаторите прогнозират, че автомобилната индустрия може да влезе в още една година на нестабилност и трудности. Според Рико Луман от „ING“, финансовото положение на европейските автомобилни компании едва ли ще се подобри в близко бъдеще.