Китай изнася евтини ванилови есенции за Европа, докато Европейският съюз обмисля налагане на глоби. Производителите на храни засега предпочитат да не коментират ситуацията, съобщава германският сайт “Виртшафтсвохе”.
Ванилията се използва в сладкарството, парфюмерията и хранително-вкусовата индустрия. Тя добавя вкус и аромат към торти, бисквити, пудинги и дори греяно вино. Дизайнерите на вкусове знаят, че ванилията се ползва с огромна популярност.
Тази ситуация представлява предизвикателство за хранителния сектор и производителите на потребителски стоки, тъй като истинската ванилия е рядкост и трудоемка за отглеждане, което я прави скъпа. Около 80% от световното производство на ванилия идва от остров Мадагаскар, където годишно се събират около 8000 тона шушулки, от които се извлича едва 160 тона ванилин – основният ароматикус. Глобалното търсене е около 15 000 тона, което означава, че естественото производство не може да задоволи нуждите на пазара.
По тази причина индустрията разчита на синтетично произведен ванилин – това е единственото ароматно вещество, което се произвежда в толкова високи количества. Ароматът е често произведен от суров петрол и цената му от 20 евро за килограм е приблизително 600 пъти по-ниска от цената на естествената подправка.
Основно в Китай се произвежда изкуствената алтернатива. През миналата година китайските компании са изнесли ванилин на стойност около 211 милиона долара, което е почти половината от световния износ.
Голяма част от този ванилин е доставен в Германия, която е внесла над 70 процента от своите нужди от Китай през миналата година и тенденцията продължава.
Причината е, че производителят на вкусови и ароматни вещества „Симрайз“ (Symrise) напусна производството на ванилин в Германия преди много години. Белгийската химическа компания „Сайънско“ (Syensqo), която произвеждаше както синтетичен, така и естествен ванилин във Франция, преустанови производството на синтетичен ванилин през май тази година и сега се фокусира на естествения.
Китайската конкуренция се оказва все по-голям проблем за европейските производители. Китайците предлагат своя ванилин на цените, които значително подбиват местния пазар. Има съмнения, че Китай субсидира производството на местните компании, за да може да предлага продукцията си на глобалната сцена на дъмпингови цени. Поради това “Сайънско” подава жалба до Европейската комисия.
Според документ от ЕС, потвърждаващ началото на антидъмпинговите разследвания, евтиният ванилин от Китай оказва негативно въздействие върху продажбите, ценовите нива и пазара в ЕС, водейки до силни негативи за финансовото състояние на местните компании. Същият проблем се наблюдава и в САЩ, където също се провеждат разследвания по аналогичен казус.
Заплаха от повишаване на цените
Тази жалба може да доведе до реални последици. Еврокомисията трябва да вземе решение относно санкции до 23 юли, а предварителни мита може да бъдат наложени още през януари. Ако ЕК се произнесе в полза на антидъмпингови мерки, те вероятно ще бъдат около 45 процента.
Примерно, производителят „Йоткер“ (Oetker) е заявил, че в момента разчита на ванилин от Китай.
Въведените ограничения вноса, вследствие на антидъмпинговата процедура, биха повишили цените, признава говорител на компанията. Швейцарската компания „Нетсле“ (Nestlе) и производителят на ароматизатори „Симрайз“, който сега зависи от доставките на ванилин, отказват коментар.
Заплахата от нови мита поставя хранителните компании в сложна ситуация. Митата очевидно противоречат на техните интереси, тъй като увеличават разходите за суровини. Въпреки това, малцина са готови да изразят недоволство, тъй като не искат да привлекат вниманието към употребата на изкуствена ванилия в техните продукти.
Производителите не искат да признаят, че техните изделия не съдържат истинска ванилия, а предпочитат клиентите да си мислят, че техните стоки са с натуралната подправка. Затова органите за защита на потребителите често предупреждават за подвеждащи търговски практики.
„Дори и да не е позволено, винаги има продукти, на чиито опаковки пише ‘ванилия’, или на които са изобразени шушулки, но продукти без истинска ванилия“, отговори Армин Валет от Центъра за консултации на потребителите в Хамбург.
Много производители на храни отиват още по-далеч: те добавят черните семенца, извлечени от шушулките ванилия, в сладолед, кисело мляко и пудинг. Въпреки че тези семенца нямат аромат, те създават визуално впечатление за натурална ванилия, докато ароматът реално идва от синтетични есенции.