Непрестанни прекъсвания на електрозахранването, недостиг на стоки и ресурси, липса на работна ръка. Проблемите в Куба стават все по-сериозни, което негативно влияе на туристическия сектор, а туристическите агенции намаляват предлагането на пътувания до острова, съобщава Ройтерс.
Дори официалните данни от Куба не успяват да прикрият жестоката реалност. По информация от министъра на туризма Хуан Карлос Гарсия, страната е приветствала 2,2 милиона посетители през тази година, което значително отстъпва от целта от 3,2 милиона туристи и е по-малко от половината в сравнение с данните отпреди пандемията.
Този спад спира възстановяването след пандемията, признава и правителството. Според туристическия експерт Паоло Спадони, ще бъде много трудно да се обърне негативната тенденция.
„За съжаление, Куба става все по-възможността в негативен контекст, което я прави все по-малко привлекателна за туристи“, подчертава Спадони, икономист от Университета ‘Аугуста’ в Джорджия, добавяйки, че „перспективите за 2025 година изглеждат мрачни“.
От дълги години Куба разчиташе на отминалия комунизъм и екзотичния си образ, за да привлича туристи. Посетителите можеха да наблюдават градове, запазили духа на 50-те и 60-те години на 20-ти век, с автомобили от същата епоха. За шофьора на такси Давид Сарсо и колегите му от Хавана обаче „няма надежда и кризата, която отпраща туристите от Куба, нараства“.
Честите спирания на тока в страната в последните месеци засегнаха всички сектори на живота, включително туризма. Някои от големите хотели разполагат с генератори, но по-малките и семеенните къщи не разполагат с такава техника, което принуждава гостите да преживяват без основни удобства, като климатик.
След последната криза, министерството на туризма успокои потенциалните гости, че няма да срещат неприятности. „Готови сме да посрещнем предизвикателствата и да осигурим приемливи условия за туризъм,“ увери ведомството в публикация на социалните мрежи.
Но загубите са явни.
Канада, основният източник на туристи за Куба, вече дава предупреждения на гражданите си да „внимават при пътуванията си в страната заради липсата на основни вещества, като храни, лекарства и горива“.
Сходно предупреждение пусна и Германия, съветвайки потенциалните туристи да „обмислят внимателно дали да се отправят към острова“.
Тази тенденция се наблюдава и в бизнеса.
Канадската туристическа агенция „Сънуинг“ обяви пред търговския сайт „Пакс нюз“, че е премахнала 26 хотела от предложенията си в Куба поради „непредсказуемост, която може да повлияе на доверието на потребителите“.
Германската авиокомпания „Кондор еърлайн“, която година наред извършва полети до Куба, обяви по-рано този месец, че от май спира полетите си до острова и вместо това ще се насочи към „дестинации с анимален интерес“.