Наскоро в западния печат се издигна темата за разследването на катастрофата на пътническия самолет „Ембраер“ на Азербайджанските авиолинии, който се разби в Актау, Казахстан, на 25 декември, отнел живота на 38 души.
Според американския вестник „Ню Йорк Таймс“ разследването на инцидента все повече се насочва към ролята на руската противовъздушна отбрана. Руските авиационни власти твърдят, че самолетът е бил ударен от ято птици, но много експерти оспорват това, сочейки повредите по фюзелажа, наподобяващи следи от огън, посочва журналистът Иван Нечепуренко.
Азербайджанският самолет, летящ от Баку до Грозни, на фона на дронови атаки, бе в момент на активна защита от руските противовъздушни системи, посочва „Ню Йорк Таймс“.
Нечепуренко цитира азербайджански източници, които смятат, че зенитно-артилерийската система „Панцир-С“ е повредила самолета. Публикацията „Калибър“, свързана с правителството на Азербайджан, също подкрепя версията за участие на руската ПВО.
„Ню Йорк Таймс“ отбелязва, че руският говорител Дмитрий Песков е предупредил да не се правят прибързани изводи, докато разследването е все още в ход.
Според данни на „Флайтрадар24“ самолетът е прекарал период на електронно заглушаване близо до Грозни и временно не е изпращал информация. Според наличните данни, самолетът е имал проблеми с височината си и изображения от инцидента показват „повреди от пробив“, казва „Ню Йорк Таймс“.
На борда на самолета е имало 67 души, включително екипаж от петима, така че разследвания се водят в Азербайджан, Русия и Казахстан. Бразилският производител „Ембраер“ също проучва инцидента съвместно с военния корпус на Бразилия, отбелязва изданието, изтъквайки, че полетът е бил отклонен към Махачкала поради мъгла.
Съмненията на авиационни експерти и военни анализатори произтичат от активните военни действия в региона на полетната траектория и наличните видеа, публикувани от оцелели, подчертава „Ню Йорк Таймс“. В района на Грозни е имало склонност към въздушни сблъсъци напоследък, често свързани с дронове от Украйна и руската ПВО.
Компанията „Оспри“ за авиационна сигурност информира своите клиенти, че самолетът вероятно е пострадал от руската ПВО „поради грешна идентификация“, подчертава изданието.
Друг американски вестник, „Вашингтон Пост“, посочва, че екипажът е бил принуден да пренасочи полета на 500 километра от първоначалния маршрут до Грозни. Спекулациите относно причините за катастрофата нарастват с развитието на разследването, съобщава изданието.
В. „Уолстрийт Джърнъл“ акцентира на украинската позиция, която отхвърля алтернативни версии и настоява за роля на руската ПВО в инцидента. Според Матю Лъксмур и Бенджамин Кац, напрежението по подобен повод ще нараства.
Андрий Коваленко, ръководител на украинския Център за борба с дезинформацията, заяви в платформата „Екс“, че огънят от руска ПВО е причина за инцидента. Тази позиция е цитирана и в материала на „Гардиън“, заедно с мнението на американски представител за възможна намеса на руската армия.
В. „Гардиън“ коментира и изказването на председателя на казахстанския Сенат, Маулен Ашимбаев, според когото твърденията за руска намеса не са основани и не етично. Вчера американски източник заяви пред Ройтерс, че има индикации за намеса на руската ПВО, допълва британският вестник.
„Никой не смята, че става дума за умишлено действие. Въпреки това, Баку очаква от Москва признаване на свалянето на азербайджанския самолет“, коментира неназован източник пред Ройтерс, според „Гардиън“.
Вестникът разпространява видео от руската армия, показващо повреди по самолета, които приличат на следи от огън или шрапнел. Там се поддържа и мнението, че подобни увреждания е малко вероятно да са причинени от сблъсък с птици.
„Гардиън“ се позовава и на казахстанския авиационен експерт Серик Мухтибаев, който изтъква, че сблъсъкът с птици е почти невъзможен при надморската височина на полета. Данните от „Флайтрадар24“ показват сложна траектория на самолета, именно преди моментите на падането, отбелязва изданието.
Друг британски вестник, „Индипендънт“, акцентира на руския отговор, който минимизира спекулациите за вмешателство на ПВО. Руският министър на външните работи Сергей Лавров призова за спокойствие, отбелязва изданието.
„Индипендънт“ добавя и коментари на украинския представител Коваленко, който изразява мнение, че признаването на вината за огъня от руска ПВО е неудобно за много страни, което може да доведе до опити за прикритие на истината, включително за уврежданията на самолета.
„В дните след инцидента с азербайджанския самолет в Казахстан остава много неизяснено“, подчертава френският вестник „Монд“.
Черната кутия на самолета бе намерена в деня на катастрофата, като казахстанските власти започнаха разследване за „нарушение на правилата за безопасност на въздухоплаването“, докато Главната прокуратура на Азербайджан също участва в разследването, изтъква вестникът, като потвърдиха, че „всички версии се разглеждат“ и извършват необходимите експертизи.
„Монд“ разговаря с бившия директор на френското Бюро за разследване и анализи, Жан-Пол Троадек, който заявява, че „голямата неизвестност“ в случая е траекторията, която е следвал самолетът.
Прессъобщението на руската гражданска авиация, „Росавиация“, посочва, че „извънредната ситуация на борда е накарала командира на полета да насочи самолета към летището в Актау“.




