През текущия и следващите години се прогнозира увеличение на индивидуалните туристи за България, а също така и увеличаване на косвените положителни ефекти за туристическия сектор на ниво дестинация след приемането на България в Шенген и по суша. Въпреки че действителните ефекти ще се почувстват най-осезаемо догодина, се очаква през следващите месеци да нарасне броят на посетителите с високи доходи, търсещи удобствата на бързото пътуване и интересуващи се от по-висококачествени туристически услуги. Това заяви в интервю за БТА проф. д-р Мариана Янева, оглавяваща катедра „Икономика на туризма“ в Университета за национално и световно стопанство (УНСС).
България ще се отвори за нарастващия блежър туризъм (съчетание между бизнес и удоволствие), както и за културния и туризма на дистанционни работници, който комбинира почивка с работа на разстояние.
Предимствата
С присъединяването на България към Шенген, предимствата за туристическия сектор ще бъдат безспорни, като това ще стимулира както входящия, така и изходящия туризъм, каза проф. д-р Мариана Янева. Според нея, българските туроператори ще стартират нови автобусни маршрути за Европа, които са търсени, предоставяйки по-достъпни варианти спрямо поскъпналите полети след 2020 г. Освен това, членството ни в Шенген ще насърчи нова тенденция при изходящия туризъм, свързана с организирани пътувания с личен транспорт в Европа, при които туроператорите ще поемат грижата за настаняването и развлеченията. Това ще доведе до увеличение на индивидуалните туристи, обслужвани от туроператорите.
Паралелни тенденции ще се наблюдават и в входящия туризъм. Европейските туристи от ключови пазари за България активно пътуват и за тях членството ни в Шенген ще бъде улеснение, което ще увеличи онлайн резервациите, смята проф. д-р Мариана Янева.
Развитието на входящия и изходящия туризъм в България ще донесе значителни ползи за сектора, а косвените ползи ще се изразяват в развитието на дестинациите и увеличените приходи в съпътстващите туристическите услуги сфери като ресторантьорство, шопинг и развлечения, като това ще е особено значимо за големите градове, особено София, уверява Янева. В момента обаче е невъзможно да се изчислят приходите, тъй като са необходими първоначални изследвания, които могат да бъдат проведени едва след края на годината, сподели проф. д-р Мариана Янева, добавяйки, че подобен анализ би могъл да бъде реализиран и от съответните министерства, общините и БАН.
Според проф. д-р Мариана Янева, ефектът от влизането ни в Шенген ще бъде особено чувствителен за видовете туризъм, които не са свързани с лятото на морето или зимата в планината, и най-вече върху културния туризъм, който се реализира през цялата година. Тези пътувания обикновено са сухоземни и улесненията за пътуване ще ги подпомогнат допълнително. Друг важен сектор ще бъде развлекателният туризъм, включително казино игрите, които принасят значителни данъчни приходи. Също така се очаква да нарасне интересът към кулинарния и гурме туризъм.
Новите туристически формати
С настъпилите облекчения в пътуванията, ще нарасне интересът към блежър туризма, който съчетава бизнес и развлекателни аспекти, със специален акцент върху уикенд почивките. Тенденцията ще засегне и дигиталните номади, които ще намерят България за още по-привлекателна дестинация, особено предвид наличието на бърз интернет, а Европа ще стане по-достъпна за българите, които предпочитат работа и почивка.
Относно идеята за обособяване на Балканите като обща туристическа дестинация, проф. д-р Мариана Янева отбеляза, че изследвания по темата са правени още преди 15 години. Тя подчерта, че този процес ще бъде сложен и е необходимо да се ангажират туроператорите, за да предлагат комбинирани пакетни услуги с други балкански оператори. Въпреки това, засега не съществува интерес за създаване на подобни предложения. Причините за това включват недостиг на свободни полети извън регулярните линии и трудностите свързани с координацията на подобни усилия. В тази връзка, Янева предлага държавата да обмисли предоставяне на стимули, като безплатни чартърни места или намалени цени за организиране на общи балкански програми. Ролята на Министерството на туризма следва да бъде активна не само по отношение на популяризирането на подобни продукти, но и в тяхното насърчаване, заяви проф. д-р Мариана Янева.
Бранд България след Шенген
На мнение на проф. д-р Мариана Янева, България трябва да бъде рекламирана не само заради Шенген, а като четирисезонна дестинация с акцент на туризъм с висока добавена стойност, включително здравен, термален, балнео, спа, уелнес и медицински туризъм, а също и всички форми на бизнес и развлекателен туризъм.
Кога ще усетим първите ефекти от Шенген в туризма
Още тази година се очаква да настъпи осезаемо увеличение на индивидуалните туристи след членството ни в Шенген, което ще засегне както туризма към България, така и от страната, прогнозира проф. д-р Мариана Янева. Причината, поради която ползите от Шенген няма да бъдат напълно осъзнати през тази година, е, че туроператорите са подписали договори за предстоящите зимни и летни сезони на 2025 г. преди повече от половин година, а следващата година ще бъде по-добра за операторите, тъй като се очаква да предложат повече гъвкави програми за входящ и изходящ туризъм, предполага експертката. Тя не смята, че Шенген ще доведе до повишаване на цените на туристическите услуги през настоящата година, а тяхното увеличение ще се дължи основно на инфлационните тенденции.
За или против диференцираната ставка в туризма
Според проф. д-р Мариана Янева, данъчната ставка в туристическия сектор трябва да бъде по-ниска. По нейните думи, по-ниските данъци биха стимулирали туристическото потребление в различни сектори, например ресторантьорство, което би довело до по-висока устойчивост на бизнеса и увеличаване на приходите на хазната, дори когато ставките са по-ниски. Според нея, добър пример за подобно е ресторантьорският сектор в България, където участието на резервирани места нараства значително.