Недостигът на квалифициран персонал в общините е пречка за обществените поръчки, посочват експерти от Сметната палата и Световната банка

Управлението на приходите и обществените поръчки се явяват основни предизвикателства за българските общини. Този проблем, особено в по-малките населени места, е свързан с трудности при наемането и задържането на квалифициран персонал. Това беше отбелязано по време на работна среща на специалисти от Сметната палата и Световната банка, проведена днес в одитната институция, съобщават от нейния пресцентър.

Темата на дискусията беше „Рамка за оценка на ефективността и капацитета на администрацията на общините“. Срещата се състоя в контекста на поднационалния преглед на публичните финанси в България (PFR) и Рамката за оценка на капацитета и ефективността на общинската администрация (MAPCAF).

На събитието присъстваха експерти от Световната банка, работещи в сектора на публичните финанси, включително Аня Водапянов, Изабела Барати, Джонас Фалов, Педро Арицти и Драгош Дину.

От страна на Сметната палата участваха специалисти по финансово управление и одити като Теодора Бакърджиева, Велислава Вълкова, Тома Дончев и Светослава Ениманева, позовавайки се на информация от пресцентъра на институцията.

Бяха разгледани различни въпроси относно управлението на инвестиции от общините, управление на човешките ресурси и събираемост на местните данъци. Основни предизвикателства останаха управлението на приходите и обществените поръчки.

Сложната нормативна уредба и честите изменения в нея създават трудности около обществените поръчки. При извършените одити бяха установени несъответствия при планирането и възлагането на тези поръчки, се уточнява в съобщението.

По време на срещата беше отбелязано, че общините срещат затруднения при кандидатстването за проекти, финансирани от Европейския съюз. Изискванията, които трябва да покрият, са сложни, а наличието на експерти, които да помогнат за подготовката на предложенията, липсва. Неправилности в документацията водят до финансови корекции при отчитането на проектите. За решаването на тези предизвикателства общините се обръщат към външни консултанти, посочва съобщението.

Събираемостта на местните данъци и такси в общините е на път да се подобри, но все още не достига задоволителни нива. Голям процент от неплатените местни данъци и такси е от фирми, стана ясно по време на дискусията.

Засегнаха се и въпросите за методиката на определяне на данъчни оценки, която не е актуализирана от години. Предстои внедряване на нова методика за изчисляване на таксата за битови отпадъци.

Обсъден беше и въпросът за функционирането на звена за „Вътрешен одит“ в общините. Експертите от Сметната палата подчертаха, че не във всички общини има назначени вътрешни одитори.

Представителите на българската одитна институция отметнаха, че процедурите за наемане на служители се спазват. Общинските администрации спазват нормативните изисквания както за държавни служители, така и за служители по трудово правоотношение. Има проблем със създаването на устойчив кадрови капацитет в общините. В малките населени места затрудненията при намирането и задържането на квалифициран персонал влияят негативно на качеството на работа на администрацията.

Бяха дискутирани и други специфични въпроси, касаещи одитите на общините в България и съответното законодателство, добавя съобщението.

Източник БТА
За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук