Зелена стартъп компания превозва туристи с платноходки през Ламанша

„Когато преминаваме през Ламанша, може да се чувствате леко некомфортно“, предупреждава капитан Андрю Саймънс, докато дава последни инструкции на малка група от над десет пътници, които ще плават от Англия до Булон сюр Мер, Франция (Па дьо Кале), използвайки само вятъра, съобщава Франс прес.

Катамаранът на „СейлЛинк“ (SailLink), нова британска стартъп фирма, която се стреми да направи ветроходството по-достъпно и да предложи нисковъглеродна алтернатива на фериботите през Ламанша, стартира своите платени маршрути, с намерение да станат ежедневна практика.

Въпреки неприятните вълни и студените вятърни пориви по време на третото преминаване на катамарана, 67-годишният Йоханес Шнайдер се радва на пътуването, за което е заплатил 85 британски лири (98 евро) – по-скъпо от ферибота.

„Наистина е вълнуващо да ‘изпиташ’ пътуването си, вместо да се возиш на голям кораб, от който не можеш да видиш нищо“, споделя пътничка, която е доволна, че е избегнала морската болест.

„Стремим се да работим с природата, (…) да използваме приливите и отливите в наша полза, а не срещу тях“, казва 48-годишният Андрю Саймънс, основател на „СейлЛинк“ и капитан на 17-метровия катамаран, който може да настани до 12 пътника.

За да се справят с интензивните природни условия, които понякога могат да направят преминаването през Ламанша трудно, екипажът много се грижи за комфорта на пътниците: предлагат чай от мента против морска болест, сладкиши и одеяла в кабината, защитени от солените пръски.

Историята на „СейлЛинк“ започва като мечта през лятото на 2019 г. Андрю, който живее в Швейцария, планирал да се качи на ферибот за Англия с дъщеря си, когато минавал покрай марината в Шербур и се запитал: защо да не ползва тези малки лодки, които са закотвени там?

Недоволен от фериботите, които според него замърсяват околната среда и представляват неудобство заради отдалечените си терминали, Андрю измисля нов начин на транспортиране през Ламанша, предлагащ „морско преживяване“ за хора, които „не пътуват с кола“ и „искат да преминат от центъра на един град до този на друг“.

След известен период на размисъл относно платформа за споделено пътуване – идея, която се оказала твърде сложна за реализация – Андрю решил да следва модела на фериботите, предоставяйки на пътниците и велосипедистите фиксиран маршрут с определени часове.

„Беше необходимо да съберем 500 000 евро, от които 350 000 евро бяха нужни за закупуването на платноходката. Финансовите средства дойдоха от малка група частни инвеститори, ‘хора, които наистина вярваха в проекта’, заявява Андрю с гордост.

Във Франция услугите за превоз на пътници с ветроходни съдове стават все по-популярни, като например „Сейлкооп“ (Sailcoop), предлагащ маршрути между Сен Рафаел и Корсика от 2022 г., и „Ле лиен“ (Les Iliens), плаващи между Киберон и Бел-Ил от 2021 г.

„Това е нова връзка с времето и нова връзка с ландшафта, атрактивна за любителите на ‘бавното пътуване’, казва изследователят Силвен Рош, който вижда „пряка връзка между възраждането на ветроходствата“ и „нощните влакове“.

Въпреки че в момента този вид транспорт е все още „анекдотичен“, според изследователя, специализиран в енергийния преход, той може да се разрасне в следващите години.

„Днес единствената наистина реална алтернатива на изкопаемите горива остава транспортирането с платна“, подчертава Рош, отбелязвайки, че други технологии за намаляване на въглеродните емисии в морския транспорт, като хидрогеновите, все още не са напреднали.

Според Международната морска организация морският транспорт е отговорен за почти 3 процента от световните емисии на парникови газове.

Източник БТА
За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук