Членовете на Националния борд по туризъм (НБТ) имат оптимистични предсказания относно предстоящия летен период, очаквайки увеличение на туристите и растящ интерес към България.
НБТ събра мнения от своите членове и партньори, и резултатите показват напрежение за положителния изход на сезона. Има ясна тенденция към растеж и по-високи туристически потоци, поясни Полина Карастоянова, изпълнителен директор на НБТ, в интервю за БТА.
Тя добави, че всички необходими условия са изпълнени – атмосферни условия, подготовка от страна на инвеститорите и управители на хотели и комплекси. Карастоянова подчерта, че в пролетните месеци са извършени значителни ремонти – освежаване на интериорите, обновяване на осветлението и озеленяване, както и че това допринася за приятната атмосфера, която туристите търсят.
Според нея, два основни макрофактора имат влияние върху туристическата индустрия – приемането на България в Шенген и присъединяването към еврозоната. Шенген значително подобрява имиджа на България, създавайки комфорт и спокойствие за туристите, които посещават страната за работа или почивка, подчерта Карастоянова. Тя напомни, че темата за еврозоната беше обсъждана на важна дискусия с Министерството на туризма и ключови институции. Българският туристически сектор е готов за еврото от 1 януари 2026 г., което ще донесе икономически и инвестиционни ползи, добави тя. Шенген и еврозоната са стратегически важни решения за индустрията, обобщи Карастоянова.
Проблемите
Сред предизвикателствата пред летния сезон са закъснелите ремонти на важни пътни артерии като магистрала „Тракия“ и частични ремонти на магистрала „Хемус“. Ние постоянно предупреждаваме и призоваваме за своевременно извършване на работите. Разбираемо е, че трябва да се планират подобрения, но е неясно кога започва активният летен сезон, допълни Карастоянова. Тя отбеляза, че сезона започва все по-рано, споменавайки празниците като майските и Великден. Планирането на ремонтни работи през този период забавя нормалния трафик. Карастоянова оцени бързата реакция на министъра на туризма Мирослав Боршош за свикване на работна среща с министъра на регионалното развитие.
Друг сериозен проблем е кадровата недостатъчност в туризма и необходимостта от внос на работници от трети страни. Карастоянова подчерта, че без тези работници е невъзможно да се поддържа нормалната работа в хотелиерството и ресторантьорството. В тази връзка, на 20 май НБТ и Българската стопанска камара, с партньорството на Министерството на туризма, организират национален форум с участието на ключови институции, за да се намери бързо и сигурно решение за засилване на работната сила.
Чуждестранните гости
Очакванията на НБТ за цялата година са, че чуждестранните посетители в България ще достигнат над 13 милиона, с потенциал да се доближат до 14 милиона, което представлява ръст от около 5% в сравнение с предходната година и значителен принос за летния сезон. Според Карастоянова, търсенето на пътувания по света и в Европа нараства. Тя отбеляза, че след пандемията, хората осъзнават ценността на живота и инвестират в пътувания и нови преживявания.
Карастоянова посочи, че рекламната кампания за България в National Geographic и каналите за кулинарен и винен туризъм успешно привлича платежоспособни туристи. Съществува тенденция решенията за пътуване да се взимат в последния момент, а кратките почивки стават все по-популярни. Има две основни направления: класическите дългосрочни семейни почивки и кратките престои на туристи от съседни страни.
Интересът към България е потвърден на многото туристически изложения, добави Карастоянова, подчертавайки балансираното отношение на Министерството на туризма към различните пазари. Тя подчерта, че българският туристически микс вече е много разнообразен и динамичен.
Карастоянова изрази мнение, че трябва да се обърне внимание на краткия престой на румънските туристи и да се разширят възможностите за привличане на туристи от по-далечни пазари, каквито са САЩ, Япония и страните от Залива. За да развием туризма, е важно да имаме директни полети с ключови дестинации.
Българският турист
Българските туристи все повече се интересуват от разнообразието на Южното Черноморие, като курортите „Златни пясъци“ и „Св.св. Константин и Елена“ стават все по-популярни. Българското Черноморие предлага уникални възможности за почивка на семеен тип, според Карастоянова, която подчертава разнообразието на предложения.
Карастоянова увери, че няма обективни причини цените на почивките да нарастват. Въпреки инфлацията и увеличаването на цените на стоките, всяка оферта е в зависимост от основните компоненти, и промяната в туристическия сектор е неизменна. Тя подчерта, че страховете за повишаване на цените заради еврозоната са неоснователни.
НБТ смята, че подходът на Министерството за предлагане на туристически продукти през цялата година е правилен и подчертава потенциала на планинския туризъм в България, който е необходим за реализация на стратегически план.
БТА представя поредица от прогнози на браншови организации за предстоящия летен сезон в България в периода 1 юни, когато в деня след откриването на сезона Агенцията организира седмото издание на форума си „БГ Туризъм“ в Поморие. Досега бяха представени прогнозите на Института за анализи и оценки в туризма, Българската асоциация на туристическите агенции и Обединение „Бъдеще за туризма“.




