Кулинарни специалисти от държави от ЕС вече трайно работят в български хотели, съобщи за БТА Милена Ангелова, съсобственик на агенция за подбор на персонал

Летният сезон в България ще се сблъска с явен недостиг на кадри – около 30 000 работници. Най-търсените позиции включват миячи, чистачи, камериерак, сервитьори, бармани и помощници в кухнята. Това сподели в интервю за БТА Милена Ангелова, разполагаща с агенция за подбор на персонал „Глобал Джобс“ ООД, основана през 2017 г. заедно с Митко Щерев.

Според нея, не само самостоятелните хотели, но и големите вериги страдат от трудности при намирането на персонал.

„Не мога да правя разграничения между големи и малки работодатели. Всички имат нужда от работници, независимо от размера на бизнеса. Имаме клиенти и от двете категории“, уточни Ангелова.

Тя добави, че специалисти в кулинарията от ЕС вече трайно се трудят в български хотели. „Кандидатите от ЕС в България са изключителни професионалисти, които оправдават по-високите си заплати. Също така, имането на италиански или гръцки готвач в ресторант е престижно“, добави експертът.

БТА проучва мнението на български хотелиери, браншови асоциации и специалисти по подбора на кадри относно ситуацията на пазара на труда в контекста на последната конференция на Агенцията „БГ ТУРИЗЪМ – ЛЯТО 2025“, проведена по време на откриването на летния сезон в Поморие. По време на форума стана ясно, че България вече е привлекателна не само за туристи, но и за работници от други европейски държави.

Генералният директор на БТА, Кирил Вълчев, спомена данни от хотелската верига „Грифид“, удостоверявайки, че служителите в тях вече не идват само от страни с по-нисък жизнен стандарт, но и от държави от ЕС – Белгия, Германия, Италия и др.

От „Глобал Джобс“, обаче, не разполагат с конкретна информация за броя на наетите граждани на ЕС в българските хотели за сезона. Според тях, броят е малък, но имат данни за постоянна заетост на работници от Гърция и Италия. Ангелова отбеляза, че заетите готвачи и сладкари от Италия и Гърция получават високи заплати, тъй като са истински специалисти. Някои от тях се привлечени от възможността да работят в чужбина, а други – от по-добре заплатените условия. Отбеляза, че кризата в страните като Италия и Гърция е накарала много хора да търсят работа и прибягват до работа на черно.

Ангелова посочи, че средната възраст на кандидатите от ЕС е между 35 и 50 години.

Работниците в туризма у нас най-често идват от страни извън ЕС – Киргизстан, Узбекистан, Казахстан, Непал и Индия. Тя подчерта, че в повечето европейски страни като Полша и Унгария не съществува сезонна заетост, освен в селското стопанство. „Единствено в Хърватия има сезонна заетост, но там нуждата от външни работници не е толкова голяма“, добави Ангелова. Повечето кандидати имат опит, особено в кухнята. Съществуват много работници от Киргизстан, които са в България за поредна година, а някои от тях дори владеят български език. Досега Агенцията по заетостта е издала разрешителни за сезонна работа до 90 дни на около 12 000 чужденци от страни извън ЕС.

Силната характеристика на работниците от трети страни е тяхното желание да работят и да спазват ангажиментите. Според Ангелова, работниците от тези страни са по-предпочитани, тъй като работят с много малки претенции и проявяват готовност да работят извънредно, когато се отнасят добре с тях. „Без да искаме да обидим българските работници, много работодатели споделят, че един работник от трети страни върши работа колкото двама българи“, заключи тя.

Трудности при наемане на кадри

Основните предизвикателства при наемането на персонал за туризма в България през тази година са свързани с острата конкуренция от Турция, където хотелите предлагат заплати от 800 до 1000 евро с включено настаняване, а издаването на визи за граждани от бившите съветски републики е много бързо, отбеляза Милена Ангелова.

Вторият проблем е свързан с дългите срокове за подаване на документи за виза през визовите центрове. „Получаваме часове за назначения след един месец. Примерно, работниците от Киргизстан, на които разрешенията им излязоха в края на април, трябва да подадат документи в Алмати, Казахстан, а назначението им е чак за края на май. Срокът за издаване на Шенгенска виза е 45 дни, така че дори и при ускорен процес, ние сме извън сезона, който започва след 10 юни“, уточни тя.

Следващият много притеснителен аспект е удължаването на разрешение за работа от три на още три месеца. „Идеята е добра, но процедурите не са напълно разгледани. Чужденецът трябва да се яви лично в областната дирекция „Миграция“, което затруднява и причинява струпване на хора“, добави Ангелова.

До края на юни се очаква междуведомствената работна група под ръководството на вицепремиера Гроздан Караджов да предложи решения на проблемите с кадрите от трети страни на българския трудов пазар, които да бъдат приети от Министерския съвет. Тези изявления направи Ангелова по време на националната дискусия в София, организирана от Българската стопанска камара и Националния борд по туризъм.

Най-търсените позиции в туризма

Позицията на сервитьор предизвиква най-голям интерес, тъй като тя е достъпна за млади хора и студенти без особен опит, които желаят да спестят пари. Заплатите са обикновено по-ниски, но бакшишите са значителни, поясни Ангелова. Най-малко желаните позиции са хигиенист и мияч, поради ниските възнаграждения, които са около 1200 лв. за 12 часа работа.

Средните заплати за сезон Лято 2025 варират между 1200 и 2000 лв., допълни Ангелова. Най-ниските заплати са за миячи, хигиенисти и камериерки. В Будапеща, където има сезонна работа в аграрния сектор, заплатите започват от 1600 лв. и могат да достигнат 2200 лв., заключи кооператорът на агенцията за подбор на персонал „Глобал Джобс“.

Визитка:

„Глобал Джобс“ ООД е агенция за подбор на персонал с лиценз от Министерството на труда и социалната политика в България. От началото на съществуването си, целта на компанията е да бъде полезна както на българските работодатели, така и на търсещите работа. Услугите на „Глобал Джобс“ са безплатни за кандидатите. Компанията разполага с офиси в Унгария (Будапеща), Киргизстан (Бишкек и Ош), Индия (Делхи, Пенджаб, Бангалор) и Дубай. „Глобал Джобс“ е основана през 2017 г. от Милена Ангелова и Митко Щерев. От 2019 г. компанията е член на Конфиндустрия България. През 2024 г. „Глобал Джобс“ става запазена марка за целия Европейски съюз и партньор на Националния борд по туризъм с право на глас.

 

Източник БТА
За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук