Темата на постановката „Антигона“, в която работи режисьорът Денислав Янев, е свързана с историята като урок по съпротива и защита на основни човешки права в недемократични обстоятелства, сподели той пред БТА. Репетициите за спектакъла започнаха в началото на този месец, а премиерата е планирана за септември. „Антигона“ е последният спектакъл в репертоара на Драматичния театър в Търговище за текущия творчески сезон, който е озаглавен „Духът“.
Денислав Янев подчертава, че съществуват литературни творби, които от хилядолетия са основополагаещи за западноевропейската култура, сред които е и трагедията на Софокъл „Антигона“. В сюжета главната героиня е дъщеря на цар Едип, който, изпълнен с гордост и осъзнавайки, че е попаднал в инцестуален капан с майка си, ослепява и напуска царството си. Тронът на Тива трябва да бъде разделен между синовете му – Етеокъл и Полиник, но те, жадуващи за абсолютна власт, си отнемат живота един на друг, разказва режисьорът.
Трагедията на древногръцкия драматург започва, когато вуйчото на Антигона – Креон, заема контрола над държавата. Един от братята е провъзгласен за враг на Тива и не бива да бъде погребан. Антигона е първата, която отказва да се поддаде на растящия тираничен режим. В този контекст Денислав Янев отбелязва, че историята може да се разглежда като урок по съпротива и защита на основни човешки права в авторитарни условия.
Режисьорът споделя, че напоследък не поставя класически пиеси. „По-скоро се фокусирам върху теми, използвайки митологична рамка и комбинирайки фрагменти от различни автори и сценични импровизации, за да представя един свят, който не одобрявам,“ казва Янев.
В конкретния случай трагедията на Софокъл служи като драматургичен основополагащ елемент за по-съвременен разказ. Режисьорът вижда Тива в днешния свят на Близкия Изток, пред прага на гражданска война. Военните, под предлог за национална сигурност, установяват все по-строги мерки над населението.
„Къде обаче свършва правото на държавата? Какви са характеристиките на едно тоталитарно управление? Кога човек става враг? Какво се случва с личната съвест в подобен контекст? Това са само част от въпросите, на които режисьорът търси отговори чрез представлението. Според него, обаче, решенията идват чрез ирония, гротеска и мъдрости от Виктор Франкъл.
Преди да започне работа по „Антигона“, Денислав Янев поставя в Румъния спектакъла „Филоктет“ по Софокъл и Хайнер Мюлер – също герой от древногръцката митология, участник в Троянската война. На сцената се разиграва конфликт, който е едновременно фиксиран във времето и архетипен. „С румънските актьори бързо открихме съвременни аналози. Митовете имат уникалната способност да се активират по нов начин в съвременния контекст, предоставяйки нови смисли и служейки като ориентир за човечност в време на несигурност и нарастваща политическа безотговорност,“ отбеляза режисьорът. Той уверява, че митът става релевантен във връзка с актуалните геополитически проблеми.
Както БТА съобщи, в ролята на Антигона в одноименния спектакъл ще се превъплъти актрисата Калина Миланова, а ролята на цар Креон ще изпълни доайенът на трупата Любомир Фърков. За ролята на Хемон е поканен актьорът от Младежкия театър „Николай Бинев“ Мартин Емануилов. На сцената ще се представят още Любомира Стефанова, Димитър Мартинов, Атанас Махнев, Маргарита Маркова, Ивана Стоянова, Давид Крумов, Мартин Петков и Георги Начов.
Сценографията и костюмите на представлението са създадени от Иван Петросян, а музиката е написана от Николай Владимиров. Хореограф е Неделя Ганчева.
Премиерата на „Антигона“ ще се проведе в две вечери – на 12 и 16 септември, на голямата сцена на Държавния драматичен театър в Търговище.




