В Централата на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (ДП НКЖИ) се проведе среща между Алберто Мацола, изпълнителния директор на Общността на европейските железопътни и инфраструктурни компании (CER), и ръководствата на ДП НКЖИ и „Холдинг Български държавни железници” ЕАД, съобщава пресцентърът на НКЖИ.
Заместник-министърът на транспорта и съобщенията Любен Нанов откри срещата, акцентирайки на явните ползи от железопътния транспорт и усилията на министерството, за да възвърне стратегическото му значение в превозите на пътници и товари, според информация от железопътната компания.
Общността на европейските железопътни и инфраструктурни компании защитава железопътния транспорт като основополагащ елемент на конкурентна и устойчива транспортна система в Европа. Визитата на изпълнителния директор в София е част от рутинни срещи с членуващите пътнически, товарни и инфраструктурни железопътни компании, добавят от съобщението.
Алберто Мацола акцентира на значението на европейските финансови механизми за модернизацията и напредъка на железниците, подчертавайки ролята на Плана за възстановяване и устойчивост, както и от решаващо значение е подготовката на следващата многогодишна финансова рамка след 2027 г., която ще очертае основни политически и финансови предизвикателства пред транспортния сектор.
В дискусията се обсъдиха слабата свързаност в Европа с пристанищата, бъдещето на безопасността и тяхната оперативна съвместимост, реализирането на проекти за железопътни връзки с соседни държави, както и възможностите за финансиране на проекти чрез фондове за търговия с вредни емисии.
Генералният директор на НКЖИ инж. Александър Вецков сподели за напредъка в изграждането на железопътни връзки с пристанищата Варна и Бургас и политиката на НКЖИ по намаляване на вредните емисии. В България вече се изграждат тягови подстанции с модерно оборудване, предотвратяващо вредни газови емисии (изолационния SF6 газ), с цел да бъдат модернизирани до 2030 г.
Една от основните инициативи на CER е свързаността между европейските столици и големи населени места чрез високоскоростен жп транспорт до 2070 година. CER публикува „Генерален план за високоскоростна железница за Европа“, който задава стратегическа визия и пътна карта за разработване на трансконтинентална високоскоростна мрежа, с цел скорост над 250 км/ч, конкурираща кратките авиополетни маршрути.
Основните предизвикателства пред реализацията на този мащабен проект не са само осигуряването на необходимото финансиране, а и устойчивите енергийни източници за функционирането на бъдещите високоскоростни връзки между европейските столици, отбелязват от НКЖИ.
Наскоро Народното събрание прие на първо четене промените в Закона за железопътния транспорт.
В средата на юни се проведе публична дискусия относно Проекта за възлагане на пътническите услуги с железопътен транспорт, на която присъстваха експерти, представители на научната общност и синдикалните организации.




