Работите на Кристо и Жан-Клод демонстрират колко значима може да бъде културата за икономическия напредък на местните общности. Това заяви Георги Бъчваров, комуникационен специалист и ентусиаст в областта на изкуствата, по време на събитие в Националния пресклуб на БТА във Велико Търново. Той беше поканен по случай представянето на новия брой на списание ЛИК, озаглавен „Кристо и Жан-Клод на 90 във вечността“, което беше реализирано от националните пресклубове на агенцията у нас и в чужбина. Събитието се проведе едновременно в Центъра „Кристо и Жан-Клод“ в Габрово и в зала „МаксиМ“ на БТА в София.
Бъчваров подчерта, че неговият опит е подтикнал желанието му да пътува хиляди километри, за да присъства на художествени произведения, каквито са проектът „Мастаба“ в Хайд парк, Лондон, и опакованата Триумфална арка в Париж. Той смята, че тези произведения, въпреки краткото си съществуване, предлагат уникално изживяване – такъв е характерът на творенията на Кристо и Жан-Клод. В рамките на две или три седмици, ние като зрители можем да се потопим в една нова реалност, което е типично за техните творби, отбеляза Бъчваров.
Според него, един от съществените аспекти е значителният икономически принос, който тези произведения имат за местата, на които се реализират. Най-новият пример е Париж, където местните власти изчислили, че около 6 милиона посетители, от които 3,5 милиона са международни туристи, са генерирали икономически ефект от над 260 милиона евро, включително за туристическия сектор, хотели и ресторанти. Това е от изключителна важност за града, който бе сериозно засегнат в туристическия сектор след епидемията от КОВИД-19. Сходни данни бяха представени и от фондация „Блумбърг“, свързани с „Мастаба“ в Лондон. Работите на Кристо и Жан-Клод подчертават якостта на културата и нейния положителен ефект върху икономичното развитие, смята Георги Бъчваров.
Кристо и Жан-Клод служат за важен и стойностен пример за икономическия модел, който използват при създаването на своите произведения, тъй като не разчитат на публични средства, отбеляза Бъчваров. Финансирането идва от собствени средства, от продажбата на подготвителни рисунки и прототипи, свързани с реализацията на самите творби. Този модел е запазен и привлекателен, изучаван е в университетски курсове, включително и в Харвард. Бъчваров счита, че много творци на културно съдържание биха могли да извлекат поуки от този подход.
Споделям, че не разполагам с достатъчно поетичен речник, за да опиша емоциите, които човек може да изпита при докосването и преживяването на творбите на Кристо и Жан-Клод, сподели той. Интригуваща е новата реалност, която двамата съумяват да създадат, например как Триумфалната арка изглежда лека и ефирна, сякаш е витаеща в пространството, благодарение на избрания от тях материал, или как Мастабата, разположена над водите на езерото в Хайд парк, сякаш не тежи стотици тонове. Това беше магическо преживяване и нова реалност, която едва ли може да бъде усетена по друг начин, заключи Бъчваров.




