През 2024 година, сухопътният товарен транспорт в България ще достигне 26,969 милиарда тонкилометра, което е значително по-малко в сравнение с 33,125 милиарда тонкилометра през предходната година (падение с над 18 процента) и представлява най-ниското ниво, регистрирано от 2019 г. Тази информация идва от свежи данни на Евростат, оповестени днес от статистическата служба на Европейския съюз.
На ниво Европейски съюз, отчетеното е незначително увеличение до общ годишен обем от 1,869 трилиона тонкилометра, в сравнение с 1,857 трилиона през 2023 г., което означава скромен ръст от 0,6% на годишна база.
През 2024 г. Полша остава водеща страна в ЕС по отношение на сухопътния товарен транспорт, като отчита 368 милиарда тонкилометра, което представлява почти 20 процента от общия обем на ЕС. Следват я Германия с 281 милиарда тона (15 процента), Испания с 272 милиарда тона (15 процента), Франция с 174 милиарда тона (9 процента) и Италия с 153 милиарда тона (8 процента). Тези пет държави формират 67 процента от общия автомобилен товарен транспорт в ЕС. В по-малките икономики, Чехия (70 милиарда тонкилометра), Румъния (67 милиарда тонкилометра), Литва (66 милиарда тонкилометра) и Нидерландия (63 милиарда тонкилометра) също постигнаха значителни обеми.
Групите стоки, превозвани през 2024 г., остават идентични с тези от 2023 г. Хранителните продукти, напитките и тютюневите изделия остават най-превозваните с 312 милиарда тонкилометра през 2024 г., следвани от групираните стоки (разнообразни стоки, превозвани заедно) с 237 милиарда тонкилометра.
Продуктите от селското, горското и рибното стопанство заемат третото място с 208 милиарда тонкилометра, следвани от неметалните минерални продукти (137 милиарда тонкилометра), рудите и други минни/кариерни продукти (132 милиарда тонкилометра) и химикалите (116 милиарда тонкилометра).





