През летните месеци асфалтът бързо достига високи температури, което създава значителни топлинни острови, особено в урбанизираните райони. Затова, в рамките на пилотен проект, Виена провежда тестове на нови асфалтови смеси, предназначени за велоалеи и тротоари, с цел премахване на две от основните недостатъци на традиционния асфалт – бързото нагряване и малката проникливост на водата.
„Отдавна се стремим да намерим иновативно покритие, подходящо за велосипеди, детски и инвалидни колички. Искаме повърхност, която да е гладка, но същевременно и екологична, тъй като да позволява преминаването на вода“, каза в телевизионно предаване Ули Сима, съветник по планиране на Виена.
В Техническия университет на Виена са разработени четири вида асфалтови смеси – един стандартен и три т. нар. „Cool Pavements“, които се различават по своите минерални съставки, цветови нюанси и свързващи вещества.
На 80-метрово трасе в един велоалей асфалтовите смеси са приложени една до друга. Устройства за измерване на температура и влажност предоставят данни за влиянието на настилките върху температурните промени в околността. Идеята е проникливият асфалт да може да бъде използван на големи площи, основно в градски условия“, пояснява Волфганг Аблингер от отдела за „Управление на пътищата и пътно строителство“ в Виена. „Целта е да се демонстрира какво влияние оказва на охлаждането на града“, добавя той.
Проектът за изследвания ще продължи през следващите три години. Най-добре представилата се асфалтова смес ще бъде внедрена в бъдещите проекти.




