Приблизително 31% от бизнесмените в България са се възползвали от услугите на Службите по търговско-икономически въпроси (СТИВ) на страната ни зад граница, сочат резултати от проведена преди седмица анкета на Българската търговско-промишлена палата (БТПП), в която участват 29 компании-членки на организацията. Това бе съобщено от Боряна Абаджиева, ръководител на Отдел „Икономически анализи и политика“ в БТПП.
32% от анкетираните признават, че не знаят достатъчно за услугите, които СТИВ предлагат. 15,7% не се нуждаят от помощ, докато почти 37% отговорят, че работят само в България и затова не ползват услугите на СТИВ.
71% от участниците смятат, че трябва да се открият нови СТИВ в чужбина – например в Южен Китай, Сингапур, Австралия, Швеция и Финландия, а 57% биха искали увеличаване на персонала, особено в Китай и Германия.
Когато са запитани за какво точно са се възползвали от услугите на СТИВ, фирмите посочват: 58% – за помощ при намиране на бизнес партньори, същият процент – за информация и участие в панаири, форуми или други събития; 50% – за получаване на икономическа информация за страната; 25% – за организиране на бизнес посещения; също толкова – за сътрудничество с местни държавни институции относно търговски процедури и регулации, и 16,6% – за разрешаване на спорове по договори.
Анкетираните дават и предложения как СТИВ биха могли да бъдат по-ефективни, като 68% смятат, че те трябва да са активни в организирането на специфични В2В срещи или форуми. Почти 58% вярват, че могат да предоставят информация за индустрии от интерес за инвестиции и предприемачество. 53% считат, че могат да съдействат с търсене и предоставяне на оферти от местни компании, а 26% предлагат информация за важни промени в търговските и митнически регламенти. 16% са на мнение, че СТИВ могат да предоставят анализи за икономиката и индустрията на страната, в която функционират.
Тази анкета се провежда ежегодно и е част от методиката за съставяне на класация на СТИВ, организирана от БТПП в сътрудничество с Министерството на икономиката и индустрията. На основата на тази класация ще бъде отличени отличилите се търговски представители зад граница.
Българската търговско-промишлена палата в партньорство с Министерството на икономиката и индустрията ще награди най-добрите Служби по търговско-икономическите въпроси за 2024 година на церемония в БТПП на 24 юли. Това ще бъде 15-ото издание на наградите, каза Габриела Димитрова, директор „Международно сътрудничество и международни организации“ в палатата. Церемонията ще признава заслугите на търговските представители на България зад граница за обслужване на българския бизнес и повишаване на видимостта на страната на международно ниво, отбелязват от БТПП. Оценката е базирана на обективни показатели, включително статистически данни за износа, инвестициите и туризма, а също така и на преценката от бизнеса, БТПП и Министерството.




