Парламентът определи, че глобите за пътни нарушения, регистрирани чрез общинските камери, ще бъдат разпределяни поравно между местната власт и Фонда за пътна безопасност на МВР. Депутатите одобриха окончателно измененията в Закона за движение по пътищата на второ четене.
По този начин 50% от постъпилите средства от глоби и нарушения, установени с автоматизирани средства, притежавани от общините, ще бъдат предоставяни на бюджета на съответната община, а средствата ще използвани единствено за дейности, свързани с подобряване на безопасността на пътищата.
Към фонда за безопасност на движението се насочват средствата от глоби и нарушения, установени посредством автоматични технически системи на Министерството на вътрешните работи и общините, с изключение на постъпленията от глоби за нарушения по Кодекса за застраховането, както и от дарения и други приходни източници, посочени в нормативен акт.
На кръстовищата в населени места пешеходните пътеки включват продълженията на тротоарите и банкетите върху платното за движение, когато последното е с не повече от две пътни ленти, от които не повече от една в посока, съгласно промените в закона.
Депутатите също така определиха, че „индивидуално електрическо превозно средство“ (тротинетка – бележка на автора) е транспортно средство, оборудвано с електрически двигател и максимална конструктивна скорост над 6 km/h, но не по-висока от 25 km/h.
При нарушение на този закон и съответните подзаконови актове, за което не е предвидено друго наказание, виновните ще получават глоба от 50 лв., вместо предишните 20 лв.
НС предвиди също така електронни фишове и наказателни постановления, издадени от органите на МВР, да бъдат връчвани и от служители, назначени от кметовете на общините, при извършване на административни услуги за гражданите.
Ако в свидетелството за регистрация на превозното средство, освен собственика, е записан и ползвател – той носи отговорност за извършеното от него нарушение. Собственикът, съответно ползвателят, ще понесе наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не декларира на кого е предал управлението на превозното средство, предвиждат приетите текстове.
Ако собственикът или ползвателят, вписан в регистрационното свидетелство, с което е извършено нарушението, е юридическо лице или едноличен търговец и неговият законен представител не декларира на кого е предоставил управлението, предвиденото наказание се налага на законния представител на собственика или ползвателя, решиха депутатите.
В случаи, когато собственик или вписан ползвател на моторно превозно средство е малолетен, непълнолетен от 14 до 16 години или под пълно запрещение, отговорността за нарушенията поемат родителите, попечителите или настойниците, ако не декларират на кого е било предоставено управлението на превозното средство, предвижда законодателят.
Ако собственик или вписан ползвател на моторно превозно средство е юридическо лице, регистрирано в чужбина, на собственика или ползвателя ще бъде наложена имуществена санкция в размер на глобата, предвидена за конкретното нарушение.
За нарушения, установени и заснети с автоматизирано технологично средство или система, за които не е предвидено наказание лишаване от право за управление, освен в предвидените изключения, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган. В срок от 14 дни след получаване на фиша, лицето, на което е издаден, има задължението да заплати глобата или имуществената санкция, или да подаде писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението, както и копие на свидетелството му за управление на моторно превозно средство в съответната териториална структура на МВР. Декларацията и копието на свидетелството могат да бъдат изпратени електронно чрез Системата за сигурно електронно връчване в модула на Портала за електронно управление.
Новите изменения ще влязат в сила един месец след публикуването им в „Държавен вестник“, с изключение на някои разпоредби, които ще влязат в сила по различно време.




