Греди Асса пред БТА: Когато правя изложби по света, метафорично разширявам географската граница на България

Когато човек е на път, не тялото му пътува, а душата. Съществувам в мнението, че организирането на изложби в различни държави служи като метафорично разширение на духовната граница на България. Българският народ спаси моите родители, и именно затова съществуват тези картини. Ще творя активно за България, като ще спомагам за нейното развитие и разширение. Това сподели пред БТА художникът Греди Асса във връзка с неговата самостоятелна изложба „Разговори с живописта“, открита тази вечер в Градската художествена галерия в Пловдив.

Наименованието на изложбата подчертава факта, че пред живопистните произведения царува тишина, която представлява много важна взаимовръзка. „Тази тишина е всъщност един вътрешен диалог – дали с вътрешния си глас, или чрез сетивата, или посредством разговора на сърцето, или чрез погледа, който опипва картината. Това също е вид диалог“, поясни Асса.

Той сподели, че напоследък се вълнува от темата за глобалното затопляне. „В тази изложба представям морета и острови, които съм посетил. Има Черно море, Средиземно море, малко океани и малко от Мексико. Но най-вече ме вълнуват последиците от глобалното затопляне. Ние не осъзнаваме в какъв свят живеем. В момента навън температурата е 40 градуса, а след пет години може да е 43. Затова трябва да ценим всичко, което имаме около нас“, коментира авторът.

Пред присъстващите Греди Асса изрази своята нова любов към Пловдив, който променя хората. „Докато разхождах се из улиците на Пловдив, чувах различни езици. Какво по-добро от това да бъдеш в Европа и да се чувстваш различно – толкова далечен и все пак толкова близък е Пловдив“, каза той.

Изложбата включва 43 живописни произведения и големи рисунки, създадени в периода 2010 – 2024 г., а откритие е направено от куратора Даниела Панайотова. „Греди Асса естествено съчетава изкуството с визуалната емоция. Неговата живопис представлява дневник на пътешествия, отразяващ мигове на преживяното – те говорят не само за места и култури, а и за вътрешния му свят и как светът му оказва влияние“, заяви тя. Тя допълни, че художникът излиза извън познатото и се сблъсква с новото, за да разшири своята перспектива, и с нова енергия гледа на платното, придавайки му живот. „В неговата живопис присъстват лекота, движение и пространство – не само заради големите платна и елегантните цветови нюанси, но и заради начина, по който цветовете и светлината проникват през маслената покривка“, добави Панайотова.

По нейни думи, взаимодействието между цветовете, което свързва картини от различни десетилетия, е завладяващо. Разположени една до друга, те „разговарят“ помежду си. Това взаимодействие е увереност, че изкуството на Греди Асса остава актуално, смята кураторът.

Завтра, на същото място, ще има лична среща на твореца с ученици и студенти.

Греди Асса е реализирал над 80 самостоятелни изложби, като тази е първата в Пловдив. Творежбата му обхваща пейзажи, голи тела и абстрактна живопис. Често използва техники като акварел, туш и маслени бои, като стилът му акцентира на символизъм и интензивност на цветовете.

Греди Асса е роден на 29 януари 1954 г. в Плевен. Завършил е „Стенопис“ в ВТУ „Св. св. Кирил и Методий” през 1982 г. Участвал е заедно с Андрей Даниел, Божидар Бояджиев, Вихрони Попнеделев, Недко Солаков и Филип Зидаров в неформалната група „Градът”, основана през 1985 г. През 2003 г. става професор в Националната художествена академия. Между 2010 и 2015 г. е изпълнителен директор на Националния дарителски фонд „13 века България”. Специализирал е в Ню Йорк и Париж. Има десетки самостоятелни изложби в България и чужбина. Участвал е в международни биеналета и изложби, включително 54-то Венецианско биенале през 2011 г. и е печелил множество награди, сред които националната награда за живопис „Захарий Зограф“ през 2024 г.

Източник БТА
За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук