Един от ключовите туристически райони в германската северна провинция Мекленбург-Предна Померания е в риск от планиран от Полша мащабен терминал за контейнери и интензивно извличане на нефт и природен газ. Проектите, свързани с индустриалната дейност на балтийското крайбрежие близо до остров Узедом, предизвикват все по-голямо недоволство в Германия, съобщава финансовата телевизия Ен Те Фау. „Бъдещето ни е в възобновяемата енергия – слънцето, вятъра и биомасата, а не в нефта на Балтийско море“, сподели министърът на околната среда на провинцията Тил Бакхаус, след като бяха представени данни за новите находища на петрол и газ близо до границата.
Според информация от тестовото сондиране, възможните запаси от суров нефт и природен газ достигат 200 млн. барела нефтен еквивалент, съобщава канадската фирма „Сентръл Юропиън Петролеум“ (Central European Petroleum, CEP) от Варшава. Находището „Волин Изток“ се намира на около шест километра от Свинемюнде (Швиноуйшче на полски) и е видимо дори от германската част на остров Узедом.
CEP определи находището „Волин Изток“ като „най-значителното конвенционално находище на въглеводороди“, открито в Полша досега, и „едно от най-значимите находища на нефт в Европа през последното десетилетие“.
Ако находището бъде потвърдено, това ще бъде най-значителното откритие в Полша от времето на Втората световна война, коментира полският главен геолог Кшищоф Галос. Извличането може да започне след три до четири години.
„Проектът е пример за остаряла индустриална политика, която противоречи на климатичните цели и на интересите на околната среда и туризма от германска страна“, критикува Бакхаус. Той подчертава намеренията за шумово и вибрационно замърсяване по време на проучванията и тревогите за възможни негативни последствия върху местната флора и фауна.
Първите сондажи започнаха още през 2024 година, а Мекленбург-Предна Померания не беше уведомена официално, въпреки задължението съгласно двустранното споразумение, твърди министерството. „Очаквам категорично изявление от федералното правителство към Полша“, допълва Бакхаус. „Не е приемливо, ние, като съседи, да не сме информирани за сондажи, които могат да имат трансгранично влияние върху околната среда“.
Германският икономически институт също се противопоставя на експлоатацията на находището, изтъквайки потенциално сериозните негативни последици за туризма и заплахата от трансгранично замърсяване в случай на инцидент.
„Допълнително, подкрепата за изкопаемите горива пречи на климатичните цели“, заяви Клаудия Кемферт, ръководител на отдела за енергетика, транспорт и околна среда в института пред Ройтерс. „Следователно, разходите и ползите от проекта са непоследователни“.
Кметицата на Херингсдорф, най-голямото населено място на острова, Лаура Изабел Марискен, посочи, че става дума за специална територия за защита на природата. Тя коментира, че „индустриалното извличане на газ и нефт на нашия праг ще бъде значителна намеса в родината ни, с потенциално необратими последици за екосистемата, водите и климата“. Тя призова правителството на провинцията да вземе активна позиция в защита на туристическата зона. „Ние сме курорт за здраве и отдих. Правим всичко възможно, за да запазим чистотата на плажовете, града и морето“, добавя Марискен. Заедно с Ахлбек и Бансин, Херингсдорф е един от имперските курорти на Узедом, основни туристически дестинации.
С между 1906 слънчеви часа годишно, Узедом е най-слънчевият регион в Германия и Полша. Той заема място сред най-слънчевите острови в Балтийско море, затова често му се придава названието „Слънчев остров“.
Спорният проект за контейнерния терминал в Свинемюнде продължава да бъде тема на разискване в региона. Гражданската инициатива „Зауервайн“, подкрепена от общината Херингсдорф, е започнала правни процедури срещу полското разрешение за екология, като обвинява полските власти, че не са анализирали задълбочено потенциалните последици от проекта.
Марискен уточни, че полският административен съд наскоро е критикувал недостатъчните проучвания относно евентуалното замърсяване на морето. Според „Зауервайн“ следващото изслушване и възможното решение ще се проведат в началото на август. Стартирането на контейнерното пристанище в близост до границата се планира до края на 2028/2029 година, с очаквания за обработка на много големи контейнери.




