Пет големи категории стоки, за които потребителите в САЩ ще плащат повече заради по-високите мита

Обявени с голямо внимание, новите мита, представени от президента на САЩ Доналд Тръмп и отложени с 90 дни, трябва да влязат в сила днес. Очаква се те да влияят на цените на много стоки в средносрочен план, според информация на Франс прес.

Икономистите единодушно смятат, че американските потребители ще трябва да понесат повишения на цените на някои от любимите си стоки в близките месеци, като АФП изброява пет съществени продукта.

Игрови конзоли

Второто тримесечие беше значимо за японската компания „Нинтендо“ (Nintendo), която обяви пускането на новата си конзола „Суич 2“ (Switch 2) на 2 април – в деня на оповестяването на новите мита от президента Тръмп.

Въпреки че „Суич 2“ излезе на пазара в началото на юни, все още в границите на отсрочката от 90 дни, новите тарифи от 1 август вероятно ще доведат до повишаване на цената на устройството. Причината е, че конзолата основно се произвежда във Виетнам, който по търговско споразумение е подложен на 20% мито при износ за САЩ.

Настоящата цена на „Суич 2“ в САЩ е 450 долара, но някои прогнози сочат, че тя може да нарасне с между 75 и 100 долара.

Подобна нерадостна съдба може да сполети и други водещи конзоли. Конкурентът „Сони“ (Sony) вече увеличи цената на „Плейстейшън 5“ (PlayStation 5) след обявяването на митата през април и може да го направи отново. Също така „Майкрософт“ (Microsoft), производител на „Ексбокс“ (Xbox), е под натиск заради увеличаването на производствените разходи и данъците.

Дрехи и обувки

По-голямата част от дрехите и обувките, продавани в САЩ и Европа, не са произведени на местно ниво, а са внос от страни като Виетнам, Бангладеш и все по-често от африкански нации, сред които Кения и Лесото. Тези нации ще бъдат засегнати от новите мита, влизащи в сила на 1 август.

Според Американската асоциация за облекло и обувки (AAFA), 20% от вносните дрехи в САЩ са от Виетнам, а 11% от Бангладеш.

Към момента върху стоките от Бангладеш вече се прилагат допълнителни мита от 35%, а правителството в Дака се опитва да договори намаление на ставките до 15-20%, преди новите мита да бъдат приложени. За Лесото ситуацията е по-тежка, тъй като без постигнато споразумение, мито от 50% е неизменна реалност.

Изчисления на бюджетната лаборатория към Йейлския университет предвиждат, че новите мита ще доведат до средно увеличение на цените на облеклото с около 37%.

Кафе

Съединените щати са световният лидер в потреблението на кафе. Според информация на Националната асоциация за кафе на САЩ (NCA), повечето от консумираното кафе е вносно, като основните доставчици са Бразилия, Колумбия и Виетнам.

Бразилия, най-голямият износител на кафе, е изправена пред увеличение на мита от 50%. Това е част от новата търговска политика на САЩ и е свързано с вътрешнополитическите събития в страната, особено с решенията на бразилския Върховен съд, касаещи бившия президент Жаир Болсонаро.

Друг важен доставчик, Колумбия, засега не е засегната от подобни мерки и продължава да има основно мито от 10% на всички стоки от началото на април.

Очаква се новите мита, особено тези спрямо Бразилия, да повишат цените на кафето в САЩ през втората половина на годината.

Перилни и почистващи препарати

Много потребителски стоки все пак се произвеждат в САЩ, но значителна част от тяхната съставка и суровини идват отвън. Компаниите не планират да поемат увеличените разходи от митата и ще прехвърлят ценовото увеличение на клиентите.

Това послание изрази главният изпълнителен директор на „Проктър енд Гембъл“ (Procter & Gamble), Джон Мьолер, по време на среща с инвеститори, свързана с тримесечните резултати на компанията. Той предупреди, че през лятото потребителите ще усетят покачване на цените на основни от продуктите – като перилния препарат „Ариел“ (Ariel), пелените „Памперс“ (Pampers) и самобръсначките „Жилет“ (Gillette).

Тази позиция отразява възгледите на големите производители на стоки в САЩ: ако веригата на доставки е подложена на мита, цената на рафта също ще нарасне.

Шоколад

Въпреки че САЩ не са водещият странен производител на шоколад на глава от населението, те са най-голямият вносител на шоколад в света, показва статистика на Министерството на земеделието. Основните доставки идват от Еквадор и Кот д’Ивоар.

Близо 47% от какаовите зърна, които влизат в страната, произхождат от Кот д’Ивоар, чиито износ ще бъде обложен с мито от 21% от 1 август. Дори и при опити на производителите да компенсират с внос на какаово масло от други страни, цените отново ще останат високи: 19% за Индонезия и 25% за Малайзия, според АФП.

Очаква се тези мерки да повлияят негативно на цените на шоколадовите стоки в САЩ, особено ако компаниите прехвърлят разходите на крайните потребители.

Източник БТА
За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук