Прогнозата за хармонизираната инфлация в България през 2026 г. е между 2,8 и 3,3 процента, като влиянието от въвеждането на еврото се очаква да е ограничено – около 0,3 процентни пункта, твърдят анализатори от международната финансова компания „Айбанфърст“ (iBanFirst).
В анализа се посочват ползите за бизнеса от приемането на еврото: новата валута ще укрепи външната търговия, привлече чуждестранни инвеститори и туристи, както и ще премахне трансакционните разходи и да понижи цената на капитала.
Основното предизвикателство остава неценовата конкурентоспособност: компаниите трябва да акцентират на иновации и ефективност. Износът е сравнително разнообразен и е насочен към стоки с висока технологичност, смятат от компанията.
Анализът сравнява предвижданията за България с опита на Словения и Хърватия. В Словения, след въвеждането на еврото през 2007 г., цените са се увеличили с около 0,3 процентни пункта, основно поради закръгляне, и без устойчив инфлационен натиск, дори след финансовата криза. В Хърватия, при присъединяването й през 2023 г., ефектът е между 0,4 и 0,5 процентни пункта заради т.нар. „ефект на еспресото“, който съчетава закръгляне и глобално увеличаване на инфлацията вследствие на енергийната криза. За България се прогнозира, че инфлационният натиск ще бъде контролируем и ще прилича на сценария в Словения.
„Благодарение на валутния борд, България не носи валутен риск по отношение на еврото, но бизнесите ежедневно изпитват затруднения от необходимостта да превалутират. Това води до курсови промени, които, макар и незначителни, не са без значение. Приемането на еврото ще отстрани тази тежест и ще направи страната по-привлекателна за чуждестранни инвеститори. За бизнеса това означава по-ниски разходи и по-ясна оперативност“, заявява Деан Тодоров, директор за България в „Айбанфърст“.




