Инициатива на ЕК за обществени консултации и мнения по политики на ЕС
                                                                                                ЕК събира мнения и коментари за новата стратегия относно политиката за защита на потребителите

Европейската комисия стартира инициатива за обществено обсъждане, в която граждани и компании могат да изразят становища по редица политики на ЕС и действащото законодателство. На специализирания уебсайт могат да бъдат публикувани коментари, които Агенцията ще вземе предвид при бъдещите прегледи на тези политики.

Една от текущите инициативи, която е отворена за коментари, е програмата за потребителите за периода 2025 – 2030 г. и планът за действия относно потребителите в единния пазар.

Новата стратегия на ЕК за защита на потребителите цели да осигури на потребителите възможността да се възползват напълно от единния пазар, да се усили прилагането на законодателството за защита на потребителите, да се опазят уязвимите потребителски групи и да се насърчи развитието на справедлива и устойчива цифрова икономика.

Стратегията включва действия за справедливост в цифровата сфера, мерки за прилагане на законите за защита на потребителите и план за действия за потребителите в рамките на единния пазар.

Текущи проблеми

Комисията подчертава, че все още съществуват бариери, които пречат на потребителите и бизнеса да се възползват напълно от предимствата на единния пазар. Тези бариери включват ограничения при доставките и плащанията, които затрудняват трансграничното пазаруване онлайн, а предлагането на услуги в други държави остава ограничено в определени сектори, включително финансовите услуги.

Съществуват и предизвикателства, свързани с развитието на електронната търговия. Политики като нарастващото предлагане на небезопасни продукти от извън ЕС и затрудненията при следенето на спазването на правилата за защита на потребителите поставят допълнителни предизвикателства.

Новите технологии и данни понякога се използват за намаляване на избора на потребителите. Съществува несигурност относно прилагането на текущото законодателство за защита на потребителите в цифрова среда, което затруднява защитата на потребителите от нелоялни практики онлайн, включително подвеждащо рекламиране и несъвестен дизайн на цифрови продукти.

В рамките на по-широките цифрови правила на ЕС се разглеждат редица рискове, но правният анализ разкрива пропуски. Например, в Акта за цифровите услуги вече се идентифицират вредни практики на онлайн платформите, но не се разглеждат практиките на онлайн търговците или онлайн игри, които също могат да представляват риск за потребителите.

Изборът на потребителите често не отразява техните намерения да бъдат устойчиви, а наличните устойчиви опции понякога са неясни, труднодостъпни или финансово недостъпни, уточнява ЕК.

Уязвимите групи потребители, включително възрастни хора и лица с увреждания, срещат специфични затруднения при достъпа до жизнено важни стоки и услуги, както и при адаптиране към новите технологии и пазарни практики. Децата също са изложени на множество рискове онлайн, сред които неетични техники и опасно съдържание.

Потребителското движение (социално движение, често ръководено от местни организации) се сблъсква с редица структурни затруднения, и е необходимо адаптиране на системите за управление на политиките на ЕС за защита на потребителите, за да отговорят на нуждите на това движение. И двете са жизненоважни за функционирането на единния пазар, за разработване на политики на ЕС на основа на доказателства и за ефективно сътрудничество между заинтересованите страни на европейско и международно ниво.

Административната тежест и сложните регулаторни изисквания могат да възпрепятстват малките и средни предприятия (МСП) да действат ефективно и да спазват изискванията за конкуренция на глобалния пазар.

Също така, координацията между съответните органи, които прилагат различни закони на ниво ЕС и национално, включваща правила за защита на потребителите, безопасност на продуктите, митническо законодателство, правила за защита на данните и закони за цифровите услуги, остава предизвикателство.

Единен пазар на ЕС

Единният пазар гарантира т.нар. „четири свободи“ – свободното движение на стоки, услуги, хора и капитали в рамките на ЕС. Към 2021 г. брутният вътрешен продукт на единния пазар е 14 522 млрд. евро.

От 1993 г. единният пазар позволява на гражданите на ЕС да живеят, работят, учат и се пенсионират в целия Европейски съюз, като им предоставя по-добри възможности за работа и по-широк избор от качествени услуги и стоки, посочва Съветът на ЕС.

В програмата „Единен пазар“ на ЕС за периода 2021 – 2027 г., приета през април 2021 г., са заложени различни цели, включително подобряване на ефективността на единния пазар, защита на правата на потребителите и подкрепа на конкурентоспособността на предприятията от ЕС, особено на малките и средните такива.

Изготвяне на новата програма

При разработването на новата програма ще бъдат взети предвид политическите насоки за 2024 – 2029 г. на председателката на ЕК Урсула фон дер Лайен, която формулира цели за устойчив растеж, конкурентоспособност, демократичност и социална справедливост.

Планът за действия за потребителите в единния пазар трябва да гарантира, че потребителите няма да изпитват несъразмерна дискриминация, ще запазят своите права при трансгранични сделки и ще бъдат защитени при покупката на стоки или услуги.

ЕК подчертава, че чрез укрепване на защитата на потребителите, осигуряване на тяхното благосъстояние и насърчаване на равни условия за конкуренция, програмата ще спомогне за постигането на две основни цели на ЕС – преминаването към устойчива и цифрова икономика и повишаване на конкурентоспособността и икономическия растеж при социална кохезия.

Изследването на възможности за опростяване и намаляване на административната натовареност, без да се компрометира настоящото ниво на защита на потребителите, също ще бъде важен аспект на програмата.

Планира се да бъде предложена и законодателна инициатива – Акт за справедливост в рамките на цифровите технологии, която ще се опита да реши проблемите с манипулативните и неетичните практики в цифровата сфера, да намали правната несигурност за бизнесите, да предотврати регулаторните несъответствия и да улесни прилагането на законодателството.

Изкуственият интелект също е включен в проекта на програмата, насочен към използването на перспективите, предлагани от новите технологии, включително ИИ, за усилване на защитата на потребителите и за гарантиране на безопасност, прозрачност и отчетност в цифровото пространство.

Овластяването на потребителите и укрепването на тяхната защита чрез новата програма ще помогнат за подобряване на благосъстоянието им, а също така ще им позволят да правят информиран избор и да реализират правата си с увереност, което ще спомогне за устойчиви иновации и растеж, смята ЕК.

Източник БТА
За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук