Локални бизнес лидери и поддръжници на премиера Нарендра Моди все по-силно призовават за бойкот на американски компании, включително „Макдоналдс“ (McDonald’s), „Кока-Кола“ (Coca-Cola), „Амазон“ (Amazon) и „Епъл“ (Apple). Това е реакция на 50-процентните мита, наложени миналата седмица от президента на Съединените щати Доналд Тръмп върху индийския внос, съобщава Ройтерс.
Тръмп подписа указ за въвеждане на допълнителни 25% мита за стоките от Индия в САЩ, което вдига общата ставка на облагане на индийския износ до 50%. Тази нова тарифа ще влезе в сила до края на август.
Индия, най-голямата страна по население, е важен пазар за американски компании, които желаят да разширят присъствието си и да привлекат нарастващата средна класа. За много индийци международните марки символизират социална престижност, твърди Ройтерс.
В страната, например, живее най-голямо число от потребителите на „УотсАп“ (WhatsApp) на „Мета“ (Meta), а „Доминос“ (Domino’s) притежава повече ресторанти от всички други марки. Напитки като „Пепси“ (Pepsi) и „Кока-Кола“ често доминират на рафтовете, а клиентите продължават да се редят, когато се открие нов магазин на „Епъл“ (Apple) или кафене на „Старбъкс“ (Starbucks).
Въпреки че няма ясни признаци за спад в продажбите, нараства натискът да се купуват местни стоки вместо американски.
Маниш Чоудхари, съосновател на индийската компания „Уоу скин сайънс“ (Wow Skin Science), призовава в социалните мрежи за подкрепа на местните фермери и стартиращи бизнеси, за да превърнат „Произведено в Индия“ в „глобален хит“ и да черпят вдъхновение от Южна Корея, известна с хранителните и козметични си продукти.
Рам Шастри, главен изпълнителен директор на „ДрайвЮ“ (DriveU), услуга за шофьори на повикване, заяви: „Индия трябва да има свои местни версии на „Туитър“, „Гугъл“ и „Ютюб“, подобно на Китай“.
Индийските търговски компании активно конкурират на вътрешния пазар с чуждестранни марки като „Старбъкс“, но навлизането им на международни пазари е предизвикателство.
Индийските ИТ компании обаче са здраво вплетени в глобалната икономика, с фирми като Ти Си Ес (TCS) и „Инфосис“ (Infosys), които предлагат софтуерни решения на клиенти в целия свят.
Индийският премиер Нарендра Моди вчера отправи „специално послание“ за самостоятелност, заявявайки на събитие в Бенгалуру, че индийските технологии произвеждат продукти за целия свят, но „сега е моментът да акцентираме на нуждите на Индия“.
Независимо от призивите за бойкот на американски марки, компанията за електромобили „Тесла“ (Tesla) отвори втория си шоурум в Индия в Делхи, на открито присъстваха чиновници от Министерството на търговията на Индия и служители на американското посолство.
Групата „Платформа за пробуждане на Свадеши“ (Swadeshi Jagran Manch), свързана с партията на Моди „Бхаратия Джаната“ (Индийската народна партия), организира малки публични митинги из цяла Индия в неделя, призовавайки гражданите да бойкотират американските марки.
„Хората вече се интересуват от индийски стоки. Ще отнеме време, за да се проявят резултатите от това“, сподели пред Ройтерс Ашвани Махаджан, съорганизатор на групата. „Това е призив за национализъм и патриотизъм“, добави той.




