През годините фотографите по света се сблъскваха с избор между „Кодак“ (Kodak), „Агфа“ (Agfa) и „Фуджи“ (Fuji). Докато немската и японската компании успяха да се адаптират и да развият нови стратегии след възхода на цифровата фотография, „Кодак“ може да се окаже окончателна жертва на явлението, наречено „ефект на Кодак“, съобщава германският „Дер Шпигел“.
След 133 години от съществуването си производителят на филми за аналогова фотография обмисля закриването на дейността си. „Кодак е в дългове с падеж в рамките на следващите дванадесет месеца и не разполага с финансиране или достатъчна ликвидност, за да изплати тези задължения при текущите условия“, се посочва в отчет на компанията. „Тези обстоятелства предизвикват сериозни съмнения относно способността на „Кодак“ да продължи да оперира“, заявяват от корпорацията. В резултат на това акциите ѝ паднаха с над 25 процента в петък.
Компанията, базирана в Рочестър, щата Ню Йорк, информира, че към 30 юни разполага с 155 милиона долара в наличност и парични еквиваленти, от които 70 милиона в САЩ. Според Си Ен Ен „Кодак“ скоро ще трябва да погаси дългове на стойност около 500 милиона долара.
Все пак компанията изрази оптимизъм: „Кодак вярва, че може да изплати значителна част от задълженията си преди падежа и да рефинансира или преструктурира останалите си дългове“.
Според „Уолстрийт джърнъл“ през 2024 г. компанията е прекратила пенсионната си програма, за да уреди дълговете си. Финансовият директор Дейвид Булвинкъл уточни, че до края на годината ще стане ясно как „Кодак“ ще изпълни задълженията си към всички участници в програмата.
Създадена през 1880 г. от Джордж Ийстман, „Истмън Кодак“ (Eastman Kodak Co.) е пионер в света на фотографията с известните модели фотоапарати „Брауни“ (Brownie) и „Инстаматик“ (Instamatic), заедно с характерните жълти и червени опаковки за филми. Въпреки това компанията срещна трудности, първо заради конкуренцията от японски производители, а после и заради недостатъчния успех в прехода от филмова към цифрова фотография.
През 2012 г. „Кодак“ подаде заявление за несъстоятелност, след като не успя да се справи с конкуренцията и дълговете си. Тогава тя продаде голяма част от активите и патентите си, затвори завода си за фотоапарати и започна да се насочва към търговски печат и опаковки. Компанията действа и в сектора на фармацевтичните съставки, като почти е завършила изграждането на съоръжения за регулирани медикаменти.




