Индивидуалният напредък на всяко дете, ефективността на преподаването, мотивацията и ангажимента на учителите и учениците, осигуряването на приобщаваща и безопасна среда, както и равен достъп за всички. Тези фактори са част от стандартите за качество на обучението в детските градини и училищата, заложени в проект на наредба за управление на качеството в предучилищната и училищната система, съобщи пресцентърът на Министерството на образованието и науката (МОН).
Документът е предоставен за обществено обсъждане и се очаква да влезе в сила от учебната 2026/2027 година. В него за първи път подробно се определя как детските градини и учебните заведения ще изграждат свои собствени системи за управление на качеството. Те ще включват анализ на нуждите и очакванията на деца, ученици, родители и учители, задаване на цели, планиране на активности, изпълнение, проследяване на резултатите и предприемане на конкретни мерки за усъвършенстване.
Според наредбата, директорът на всяка учебна институция ще трябва да назначи комисия за управление на качеството. Тя ще бъде съставена от педагогически специалисти от съответната детска градина или училище. Комисията ще ръководи самооценяването, ще събира и анализира данни и ще предлага мерки за подобрение, които ще бъдат разгледани от педагогическия съвет.
Оценката на качеството ще бъде извършвана според рамки с ясни критерии и индикатори. В детските заведения акцентът ще бъде върху индивидуалното развитие на всяко дете, приобщаваща и сигурна среда, играта като основен метод на учене и висока квалификация на педагогическите кадри.
При оценката в училищата ще се акцентира на три области – образователния процес, управлението на училището и институционалната среда. Това ще включва проследяване на напредъка и резултатите на учениците, ефективността на обучението, индивидуализирания подход, равния достъп до образование, както и прозрачността и ефективността на управленските процеси. Индикатори за качество ще бъдат резултатите на учениците от външни оценки и състезания, тяхната мотивация и участие в училищните занимания, удовлетвореността на родители и учители, сътрудничеството с местни общности и външни партньори.
Наредбата определя вътрешната система за управление на качеството, като учебните заведения ще имат възможност за ежегодна самооценка. Това ще допълни вече съществуващото външно оценяване на детските градини и училища, което се провежда на всеки пет години.
Очаква се това да доведе до повишаване на качеството на образованието, по-добри резултати на учениците, индивидуален напредък на всяко дете и устойчиво развитие на образователните институции, отбелязват от МОН.




