Какво ще се случи с модната империя на Джорджо Армани след смъртта му?

Джорджо Армани успя да изградить една от най-прочутите модни марки в света през изминалите пет десетилетия, а смъртта му неминуемо поставя въпроси относно бъдещето на италианската компания, на която независимост бе във фокуса на неговата визия, според информация от Ройтерс. Армани, починал на 91 години, бе единственият главен акционер в бизнеса, създаден от него и покойния му партньор Серджо Галеоти през 70-те години. До последния си ден той имаше строг контрол върху всички творчески и управленски аспекти на компанията.

Не оставяйки деца, които да наследят своя бизнес, който през 2024 г. предвижда приходи от 2,3 милиарда евро, Армани остави след себе си компания, чиято печалба обаче намалява поради сериозната рецесия в сектора.

Независимо от намалението на печалбата, компанията остава изключително атрактивна, твърдят индустриални експерти като Марио Ортели, управляващ партньор в луксозния консултантски бизнес „Ортели енд Ко“. „Може ли империята на Армани да бъде интересна цел? Отговорът е определено ‘да’ – това е една от най-разпознаваемите марки в света, с ясно очертана и уникално определена стилова визия“, коментира Ортели, но добавя, че сделка в средносрочен план е малко вероятна.

През годините производителят на известни неструктурирани костюми е получавал няколко оферти, включително през 2021 г. от Джон Елкан, наследник на италианското семейство Аниели, и предложение от луксозната марка „Гучи“ в период, когато Маурицио Гучи все още бе начело.

Армани, който беше особено внимателен спрямо френските си конкуренти, многократно отхвърляше всички оферти, които биха могли да загрозят неговия контрол, както и възможността за листване на компанията на фондовата борса.

Той внедри мерки за осигуряване на приемственост и независимост на бизнеса, който се управляваше с помощта на доверени членове на семейството и дългогодишни бизнес партньори.

Армани има по-малка сестра на име Розана, две племенници, Силвана и Роберта, и племенник, Андреа Камерана. Двете племенници и племенникът играят важна роля в компанията. Неговият близък помощник Панталео дел’Орко също е смятан за член на семейството и всеки от тях е потенциален наследник.

По-ясни насоки за плановете му може да се получат в следващите седмици, когато завещанието на Армани бъде прочетено.

Защита на наследството чрез фондация

Пред повече от десетилетие Джорджо Армани започна да обмисля стратегии за осигуряване на плавно наследяване и запазване на независимостта на компанията и стигна до идеята за основаване на фондация през 2016 г.

Задачата на фондацията е „да защити управлението“ на активите на „Армани груп“ и да осигури, че тези активи остават в съответствие с принципите, които са „особено важни“ за него.

През 2017 г. в интервю за италианския всекидневник „Кориере дела сера“, дизайнерът отбеляза, че подобен механизъм е необходим, за да спомогне на наследниците си да комуникират и да предотврати продажбата или разпадането на компанията.

В момента фондацията притежава символичен дял от 0,1% от хедж фонда, базиран в Милано, но след неговата смърт се очаква да получи по-значителен дял, заедно с останалите наследници, както самият той коментира в интервю.

Армани уточни, че трима номинирани от него ще управляват фондацията.

Той изготви и нов устав за компанията, който ще влезе в сила след смъртта му и ще очертае бъдещите принципи на управление за наследниците.

Уставът предвижда „предпазлив подход към придобиванията“ и разделя акционерния капитал на компанията на различни категории с различни правомощия. От документа не е ясно как точно ще бъдат разпределени акциите.

В него също така се посочва, че всяко евентуално листване на фондовата борса ще изисква подкрепата на мнозинството от директорите и може да се реализира само „пет години след влизането в сила на устава“.

Малък, но значим

Като коментира предишните финансови резултати, Джорджо Армани подчерта решимостта си да продължава да развива бизнеса, който е сравнително малък в сравнение с френската компания LVMH и други конкуренти като „Керинг“, собственик на „Гучи“, или италианската харизматична марка „Прада“.

„Във всеки случай изборът ми е да инвестирам в проекти с висока символична и практическа стойност, които са от съществено значение за бъдещето на компанията“, каза той относно отчетите от юли.

Тези инвестиции включват обновление на ключови магазини, включително обектите на „Медисън авеню“ в Ню Йорк и „Емпорио Армани“ в Милано, разходи за новия „Палацо Армани“ в Париж и управление на електронната търговия.

Европа осигурява почти половината от приходите на „Армани груп“, което е значително по-висок дял в сравнение с други луксозни марки, докато Северна и Южна Америка, както и Азиатско-тихоокеанският район генерират по една пета от доходите на всеки.

Групата е имала 570 милиона евро нетен кеш в края на 2024 г. след увеличаване на инвестициите.

Най-близките му помагачи могат да поемат управлението

В последното си интервю за „Файненшъл таймс“ Джорджо Армани заяви, че желае постепенно да предаде отговорностите на своите доверени сътрудници и семейството.

„Плановете ми за наследство включват постепенна трансфер на отговорностите, които винаги са били мои, към близките ми, като Лео дел’Орко, членовете на семейството ми и целия ми екип,“ сподели той.

На управленско ниво, компанията ще трябва да замести овакантените от Джорджо Армани позиции на председател и главен изпълнителен директор, като сред дългогодишните служители, подходящи за тези роли, са Джузепе Марсочи и Даниеле Балестраци.

Определянето на правилната творческа структура може да се окаже предизвикателство, отбелязва Ройтерс.

Племенницата на Армани, Силвана, работеше в тясно сътрудничество с него по женските колекции, докато Дел’Орко е работил по мъжките линии.

„Ще има ли компанията един творчески директор? Или ще продължи да съществува с много творчески управляващи или директори? Това е нещо, което Джорджо Армани вероятно е описал в насоките, които фондацията ще приложи,“ заключи Ортели.

 

Източник БТА
За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук