Според еврокомисаря по отбраната Андрюс Кубилюс, около 40% от гражданските полети в Европа преминават през райони, в които се наблюдава заглушаване и отклоняване на спътниковите навигационни сигнали. Това съобщение беше направено пред евродепутатите в Европейския парламент в Страсбург. Той добави, че броят на тези инциденти е нараснал след началото на войната в Украйна и представлява сериозна заплаха за безопасността на въздушния транспорт, по време на дебатите, посветени на проблемите с навигационните сигнали от GPS системата.
Кубилюс подчерта, че загубата на навигационни сигнали засяга всички държави в Източна Европа, особено тези, които граничат с Украйна, както и страните по Черноморското крайбрежие. Той благодари на пилотите, които летяха с председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен до Пловдив. Според него, самолетът е загубил спътникова връзка един час след излитането от Полша, след като е бил на път към България. Кубилюс добави, че е бил на борда на този полет.
Хибридните заплахи стават все по-разпространени, но ние няма да ги приемем за нормални. Спътниковата навигация отдавна е основен двигател на икономиката. Сигналите от тези системи не са защитени от заглушаване, посочи той. Кубилюс призова за съгласуван европейски план за реакция и информира, че от следващата година Европейската комисия ще наблюдава радиочестотния спектър, за да открива опити за заглушаване.
Той добави, че европейският спътникова система „Галилео“ ще получи допълнителни мерки срещу заглушаване. В момента се разработват резервни системи за навигация, които да помогнат за преодоляване на последствията от заглушаването на спътниковите сигнали в авиацията.




