И в момента продължава записването на първокласниците, очаква се да са около 57 000 през новата учебна година, каза министър Красимир Вълчев

Записването на първокласниците продължава, благодарение на Механизма за обхват на децата в образователната система. Все още има неучени деца, затова предвиждаме около 57 000 нови първокласници за учебната година 2025/2026. Въпреки че цифрата е по-ниска в сравнение с предишни години, тя отразява демографските промени, заяви министърът на образованието и науката по Българското национално радио в предаването „Неделя 150“.

Според съобщение от пресцентъра на Министерството на образованието, се очаква първокласниците да надхвърлят 55 000.

Добрата новина е, че наблюдаваме позитивни тенденции в демографията – намалява миграцията в чужбина, а все повече деца от ромски произход започват да посещават училище и успешното им завършване е отчетено от Евростат, подчерта министърът.

Той добави, че броят на учениците от първи до дванадесети клас ще е около 716 000 през новата учебна година.

ЗА РЕМОНТИТЕ В УЧИЛИЩАТА

Лятото на тази година се извършват повече ремонти, включващи около 1500 училища и детски градини, благодарение на увеличени средства. Всички учебни заведения работят по проекти за изграждане на модерни STEM среди – т.нар. STEM центрове и кабинети по природни науки, съобщи министър Красимир Вълчев.

Той информира, че по Плана за възстановяване и устойчивост в 50 училища се провежда цялостен ремонт. Ремонтират се и студентски и ученически общежития. Имаме програма за изграждане и разширяване на училища и детски градини, която цели единичен режим на обучение в училищата и справяне с недостига на места в детските градини.

Съществува програма за строеж и ремонт на физкултурни зали и спортни площадки в учебните заведения.

Около 250 ремонта в училища няма да бъдат завършени навреме, но някои от тях ще приключат в близките дни, така че числото е ориентировъчно. 22 училища ще започнат учебната година в нови сгради, а част от тях дори в три различни сгради, но ние сме осигурили условия за всеки да стартира новата учебна година, поясни министърът.

Той добави, че в момента се наблюдава недостиг на места в студентските общежития, тъй като 30 от тях са в ремонт, но подобрението на материалната база не може да се случи без това.

ЗА ИДЕЯТА ДА НЕ СЕ УЧИ НА ДВЕ СМЕНИ И ДА СЕ ЗАПОЧВАТ ПО-КЪСНО УЧЕБНИТЕ ЧАСОВЕ

Основната цел за по-късно начало на училище е елиминирането на двусменния режим. Преди осем години, когато започнахме да работим в тази посока, училищата на двусменен режим бяха 360, сега са 226, а целта е да намалеят до 180 след реализация на програмата за строеж и разширяване на училища, обясни Красимир Вълчев.

Също така, регулирането на приема допринася за намаляване на училищата на двусменен режим. Изследванията показват, че по-късното училище води до по-висока мотивация за учене и по-добри образователни резултати, уточни министърът.

Най-голямото предизвикателство е в София, където над 80 училища функционират на двусменен режим. Намирането на терени е проблем, но работим активно за построяване на нови училища. Най-трудно обаче ще бъде да се разреши този въпрос в столицата. Призовах училищата да обсъдят с родители и преподаватели възможността за по-късно започване на часовете, но това е невъзможно в учрежденята на двусменен режим. Някои останали училища, които не работят на две смени, вече взеха решения за по-късно започване на учебните часове, разясни министър Вълчев.

ПО КАКВИ УЧЕБНИ ПРЕДМЕТИ ИМА НЕДОСТИГ НА УЧИТЕЛИ

Позитивна новина е, че през последните години се увеличава броят на педагогическите специалисти, които не са учители, но предоставят подкрепа на учениците – най-вече ресурсни учители, логопеди, психолози и педагогически съветници, сподели министър Красимир Вълчев.

Разширихме организацията на целодневното обучение, в което ежегодно участват между 11 000 и 12 000 учители.

Преди десет години направихме анализ в Министерството на образованието, насочен към 2025 г., който показа, че сме изправени пред сериозен недостиг на учители, но успешно сме увеличили заплатите им. В момента даже имаме свръхтърсене на педагогически позиции по определени предмети. Няма недостиг на учители по начална и предучилищна педагогика, с 30 кандидата за физическо възпитание на място, но много малко за физика. Само единици кандидатстват за математика и химия, обясни министърът.

ЗА ПРОМЯНА СА ОТВОРЕНИ ВСИЧКИ УЧЕБНИ ПРОГРАМИ

Всички учебни програми са отворени за промяна, с акцент върху оптимизация и освобождаване на време за учениците и учителите с цел формиране на умения, тъй като настоящата практика генерира култура на заучаване, сподели министър Красимир Вълчев.

Другото направление на реформата в учебните програми е повишаване на възпитателната функция по всички предмети и създаването на по-рамкови, облекчени програми.

Скоро ще представим нови визии за обсъждане относно учебните програми, обяви образователният министър.

ЗА ЗАБРАНАТА НА МОБИЛНИТЕ ТЕЛЕФОНИ В УЧИЛИЩЕ

Забраната за използване на мобилни телефони в час е все още в сила. За съжаление, част от учениците продължават да ги използват и не могат да бъдат дисциплинирани. Това е свързано със системата на санкции, която възпрепятства учителите да налагат наказания, посочи министър Красимир Вълчев.

Той уточни, че промените в Закона за предучилищното и училищното образование позволяват използването на мобилни телефони за образователни цели, медицински нужди и спешни ситуации, но по-голямата част от случая водят до зависимост от экраните на устройствата.

ЗА ПРЕДМЕТА „ДОБРОДЕТЕЛИ И РЕЛИГИИ“

С предмета „Добродетели и религии“ въвеждаме елемент на възпитание, а изучаването на религия няма да е задължително. За съжаление, наблюдаваме продължаваща идеологическа съпротива на либерални организации спрямо религията. В училищата има предмет „религия“ като свободноизбираем, и планираме да разширим достъпът до него без да бъде задължителен, обясни министър Красимир Вълчев относно предложената промяна.

Той категорично заяви, че нито едно дете няма да бъде принуждавано да учи религия, но ще имаме час за възпитание, който ще включва елементи на религията. В момента децата се обучават за религиозните празници и изучават религията в културен и исторически контекст. Такова обучение е налично и в други европейски държави, добави министърът.

Относно санкциите за учениците поради нарушения на дисциплината, той обясни, че МОН не се е отказало от санкции, но от оценяването на дисциплината. Тази оценка е мощен инструмент, но също така има негативни последствия. Един синдикат настоява за нея, а друг се противопоставя, тъй като може да навреди на детето и да го демотивира, уточни министърът. Беше предложено увеличаване на санкциите и опростяване на начина им на налагане, с акцент на по-меки мерки, като например предупреждения за преместване в друга паралелка.

ЗА ИНТЕГРАЛНИТЕ ИЗПИТИ ОТ НАЦИОНАЛНОТО ВЪНШНО ОЦЕНЯВАНЕ

На въпрос за частните уроци заради интегралните изпити от националното външно оценяване, министър Красимир Вълчев обясни, че причините за частните уроци са две. Първата е желанието на родителите да осигурят предимство на децата си при кандидатстването за по-добри училища или университети. Втората причина е натрупаните дефицити, които учителите не успяват да компенсират. Родителите осъзнават това и отговорните от тях не искат децата им да имат недостатъци. При изпита след седми клас основната причина е именно желанието за предимство.

Изпитът по математика остава такъв, но ще включва основни понятия от природните науки, като мощност, напрежение, киселинност и други, които трябва да се знаят, но не е нужно да се дават определения или формули, увери образователният министър. Целта е учениците да усвоят основни понятия с разбиране, и искам родителите да видят задачите, които ще публикуваме до края на месеца на сайта на МОН, за да се уверят, че това са лесни въпроси и не е нужно да се ходи на частни уроци, добави той.

Източник БТА
За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук