Музеят „Албертина“ във Виена конфронтира модернизма с готиката в изобразителното изкуство

В есенната изложба на музея „Албертина“ във Виена се съчетават модернизмът и готиката. Темата на експозицията, наречена Gothik modern („Модерна готика“), е посветена на шедьоври от символизма до експресионизма, вдъхновени от емоционалната сила на средновековното изкуство.

Чрез около 200 произведения, изложбата проследява развитието на артистичния стил в периода между 1875 и 1925 година. Творци като Паула Модерзон-Бекер, Макс Бекман, Ото Дикс, Винсент ван Гог, Густав Климт, Кете Колвиц, Едвард Мунк, Егон Шиле и Хелене Шерфбек съзнателно черпят вдъхновение от емоционалните и изразителни аспекти на работите на Холбайн, Дюрер, Кранах и Балдунг Грин. Взаимодействието със средновековната естетика предизвиква дълбоки емоции и открива нови пътища за размисъл върху основополагаещите въпроси на човешкото съществуване. Изложбата подчертава, че без влиянието на готиката, модернизмът не би бил възможен.

„Модернизмът често се вижда като радикално ново начало и разрив с миналото. Но е изненадващо, че много модернисти също се обръщат към исторически примери, предимно от Средновековието или готиката, а не към академичните традиции. Тази уникална перспектива е в основата на изложбата, разработена в сътрудничество с „Атенеум арт мюзеум“ в Хелзинки и „Националния музей за изкуство, архитектура и дизайн“ в Осло. Тя поставя модерни и готически творби в пряк диалог, демонстрирайки колко иновативно и съвременно е било готическото изкуство по своите форми и израз,” споделя генералният директор на „Албертина“ и куратор на изложбата Ралф Глайс.

Експозицията илюстрира как връщането към стилове преди началото на академичната традиция е дало възможност за ново творческо преосмисляне. Изключителни произведения на модернистични художници кореспондират с емблематични работи на стари майстори.

Особено в немскоговорящите и северноевропейските региони, интересът към готическата естетика става важна част от съвременната интерпретация на изкуството. Виена, като ключова точка на модернизма около 1900 година, се явява платформа за срещи и обмен между новите художествени течения и значителен център в международната артистична мрежа. Аксели Гален-Калела, Кете Колвиц и Едвард Мунк участват във Виенския сецесион и обменят идеи с местните художници, докато Макс Бекман и Хелене Шерфбек търсят вдъхновение в града.

Изложбата в „Албертина“ включва многобройни произведения от световни галерии, допълнени със собствена колекция и е отворена за посещения до 11 януари 2026 година.

(Снимката е предназначена само за илюстрация на тази информация)

Източник БТА
За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук