Основните елементи за поддържане на автентичния вкус на българските млечни продукти – кисело мляко, сирене, кашкавал и масло, са качествени суровини, традиционни български рецепти и кратки вериги за доставка. Значителна роля играят и мотивирани специалисти, като технолози и микробиолози. Въпреки това, в последно време секторът на млечната промишленост у нас изпитва недостиг на кадри. Това сподели в интервю за БТА управителят на „Български йогурт“ ООД, Петър Личев, по повод кампанията „Избирам България“.
Според него, нашата образователна система не успява да отговори на нуждите на икономиката за подготовка на специализирани работници. Има малко инициативи за стажове в компаниите, които са от съществено значение за младите хора, учещи в училища и университети, отбеляза Петър Личев. „След 1989 г. секторът ни постоянно е имал нужда от кадри. Налагало се е да наемаме и работници без необходимата квалификация, стига да са готови да се обучават“, добави той.
„Български йогурт“ запазва българската млечна традиция през последните 31 години
Фирмата „Български йогурт“ е основана през 1994 г. и разполага с модерно оборудвана мандра близо до Ямбол, на пътя за село Веселиново. Капацитетът ѝ е до 20 тона мляко на ден – 15 тона краве и 5 тона овче. Под марката предлагат кисело мляко, саламурено сирене и кашкавал от краве и овче мляко, масло, цедено кисело мляко и много други продукти. В момента компанията работи изцяло за българския пазар.
„През последните 31 години запазваме старата българска млечна традиция. Нашата цел е да съхраним автентичния български вкус и рецептите, стари технологии на производство. Използваме живи закваски както за киселото мляко, така и за производството на сирене и кашкавал“, подчерта управителят на „Български йогурт“. По негови думи, ръчната работа в производството допринася за характерния български вкус на млечните изделия, които са важна част от националната ни кухня. „Спазваме строго сроковете на зреене. Кравето бяло саламурено сирене трябва да зрее 45 дни при определена температура, а кашкавалът – 60 дни“, уточни Петър Личев.
Според него, в последно време има възход в търсенето на традиционния български вкус, макар на пазара все още да се предлагат много имитиращи продукти.
Предизвикателствата пред сектора на млекопреработването у нас
„Предизвикателствата са постоянни и от години насам. Основният проблем остава осигуряването на качествено българско сурово мляко. Тук идва и въпросът за подпомагането на фермерите. Наблюдаваме значителен заместителен внос както на сурово краве мляко, така и на сухо мляко от Германия, Франция, Полша, Унгария и Украйна, която е голям производител. В последно време, благодарение на мерките, вносът на украинско сухо мляко е малко ограничен, но все пак някои находчиви търговци намират начин да го внасят през трети страни и да попада в ЕС“, допълни Петър Личев.
Според него, друг основен проблем за производителите на качествени български млечни продукти е силната конкуренция от вносните стоки в големите търговски вериги. Затова „Български йогурт“ в момента залага на кратки вериги за доставка, което осигурява свежест на продуктите. „Преди 7-8 години се отдръпнахме от големите вериги. Търсим собствени търговци и представители на едро, които да предлагат нашите продукти в различни региони на страната. Имаме и собствена дистрибуция в Ямболския регион“, добави управителят.
Министерството на труда и социалната политика (МТСП) обяви мярката „Избирам България“, насочена към българи, които се връщат от чужбина, и към желаещи да се преместят в населено място с до 50 000 жители.
„Избирам България“ е финансирана от Програма „Развитие на човешките ресурси“ (ПРЧР) към МТСП и включва два компонента. По първия компонент, който цели привличане на български граждани, желаещи да се завърнат в родината, могат да кандидатстват лица, които са живели в чужбина през 12 от последните 18 месеца, или които наскоро са завършили образованието си в чужбина, обясни за БТА заместник-министърът на труда и социалната политика Наталия Ефремова. Целта на втория компонент е да насърчи хора, живеещи в България, да започнат работа в населено място с под 50 000 жители.




