На второ четене народното събрание одобри изменения в Закона за търговския регистър, както и в регистъра на юридическите лица с нестопанска цел. С тези промени се създава единен регистър на лицата, лишени от управленски права, който ще води Агенцията по вписванията.
Новите разпоредби регламентират начина на водене, съхранение и достъпа до регистъра, в който ще бъдат вписвани лицата, на които не е разрешено да заемат управителски позиции или да бъдат членове на съвети на директори, надзорни или управителни съвети.
Регистърът на лицата, лишени от управленски права, ще бъде конфиденциален. Агенцията по вписванията ще предоставя безплатен достъп до информацията в регистъра на съдилища, Прокуратурата на Република България, Държавна агенция „Национална сигурност“, Комисията за финансов надзор, Българската народна банка и други упълномощени органи, определени със закон.
Всеки индивид ще има правото да се информира дали е вписан в регистъра, както и да иска информация за документите, свързани с неговото дело. Тази възможност важи и за наследниците му.
За издаване на удостоверение от регистъра на лицата, лишени от управленски права, ще се заплаща държавна такса, определяна по тарифа, одобрена от Министерския съвет. Таксите за електронни услуги не могат да надвишават 50% от съответните такси за хартиени услуги.
Златан Златанов от партия „Възраждане“ предложи адвокатите да имат безплатен достъп до регистъра на лицата, лишени от управленски права, но неговото предложение беше отхвърлено.
Измененията предвиждат също Агенцията по вписванията да осигури техническа способност за съхраняване на данните в машинно четим и позволяващ пълнотекстово търсене формат на документите, които се обявяват в търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел.




